Sverige populärt för konferenser
– Efter några år av mindre och mer frekventa dagkonferenser med centralt läge, ser vi en ökning av övernattningskonferenser med större grupper i Sverige. Det geografiska läget är fortsatt viktigt men vi upplever att företagen i större utsträckning kan acceptera lite längre resväg för att få en bra upplevelse, säger Katarina Niss, marknadschef och partner på Compro Möten & Event
Hit reser vi på konferenser utomlands
Ska du på konferens utanför Sverige är det inte helt osannolikt att du hamnar i Baltikum eller vid Medelhavet i år.
– Det finns en stark trend som blåser åt öst, speciellt de baltiska huvudstäderna är populära med ett bra prisläge, kort flygtid och mycket att se. Även Köpenhamn fortsätter att ligga högt bland våra kunder, liksom norra Italien och Spanien, berättar Marika Brämhagen som är senior projektledare på Stureplan Resor med över 20 års erfarenhet av att anordna konferensresor.
Om vi går till affärsresebyrån Resia Företags bokningsstatistik hittar vi Palma, London och Malaga bland deras tre toppdestinationer. Den stora uppstickaren är Lissabon som har kommit från ingenstans in på plats fem hos Resia.
– Jag tror att Lissabon kommer att fortsätta ge de spanska städerna en match framöver. Det är billigare, klimatet är minst lika bra och många lockas av kombinationen storstadsliv, strandhäng och god mat, säger Björn Wigge, produktchef för Resia Möten, Event & Konferens.
Hållbarhet kommer
Hållbarhet blir en allt viktigare faktor också inom konferensnäringen. Det är en trend som inte är i full blom än, men som tar allt större fart.
– När miljö- och klimatfrågan länge har varit etablerad vrids fokus mot social hållbarhet och samhällsansvar. Ordet hållbarhet i sig är inte längre en konkurrensfördel, det förväntas, säger Bibi Rydbacken, marknadschef på Svenska Möten
Marika Brämhagen på Stureplans Resor har märkt en stigande efterfrågan på miljöcertifierade hotell och anläggningar. Speciellt för konferenser inom Sverige.
– Vi ser också en efterfrågan bland våra kunder på att kunna resa med tåg istället för flyg inom Sverige, säger hon.
Säkerhet på agendan
Det förändrade säkerhetsläget i världen har också påverkat utlandskonferenserna. Marika Brämhagen berättar att kunder idag är mer medvetna om risker
Säkerhet handlar om så mycket mer än terrorattentat – som lyckligtvis är väldigt ovanliga. Inte minst handlar det om datasäkerhet under själva konferensen. Men det finns många andra typer av frågor som alla borde tänka igenom innan avresa.
– Hur gör vi om en mötesdeltagare får en hjärtinfarkt? Har vi kontaktuppgifter till anhöriga och chefer? Vad gör vi om flyget eller tåget ställs in på grund av väderförhållanden? Har vi backup för det? Hur får vi tag i våra mötesdeltagare om något sker på orten de befinner sig på? Här skapar digitaliseringen nya möjligheter att både informera och kommunicera med medarbetare, säger Lotten Fowler, general manager för SBTA, Sveriges Affärsreseförening.
Ta det lugnt och hälsa i fokus
Antalet sjukskrivna med utmattningssyndrom har sexdubblats sedan 2010 och hela 96 procent av de anställda på myndigheter anser att hög arbetsbelastning är ett problem konstaterar Svenska Möten i sin nysläppta trendrapport. Det höga tempot i arbetslivet gör att egentid och tid för avkoppling är fortsatt hett eftertraktat på konferensprogrammet. Det finns också en ökad efterfrågan på hälsosam mat och nyttiga mellanmål.
– När det gäller kickoffer eller större arrangemang är det fortfarande populärt med teambyggande aktiviteter där deltagarna engageras i blandade grupper för att lösa en uppgift. Eller så väljer man en destination där aktiviteterna har en bärande roll i anläggningens varumärke som på Äventyrens Ö eller Högbo Bruk, säger Katarina Niss på Compro Möten & Event.
Bibi Rydbacken på Svenska Möten lyfter fram trenden ”koncept-magi” som något vi kommer att se mer av de närmaste åren.
– Vi kommer att se mer av konferensanläggningar och hotell som är en berättelse i sig själva, ett helt koncept. Ställen att ”bara vara” på. Exempel på det är Steam hotel i Västerås eller klassikern Ace hotel i New York.
Interaktivitet och smarta tjänster
Alla konferensexperter som vi har talat med här nämner digitaliseringen som en enorm trend som vi bara har sett början på. Det kan handla om information i realtid, digitala program och packlistor, pushnotiser till deltagare, och interaktivitet för att påverka konferensens innehåll. Vissa stora bolag tar till och med fram appar specifikt för sina konferenser. Syftet är att väcka engagemang bland deltagarna, men också att förenkla.