Vi frågade Tomas Brytting. Han om någon borde veta. Tomas är forskningsledare och professor i organisationsetik vid Ersta Sköndal Bräcke Högskola. Han har ägnat hela sitt yrkesliv åt att fundera över frågor om rätt och fel i företag och organisationer.
Enligt honom är etik inte ett recept för ökad lönsamhet. Istället handlar det om grundläggande saker som att ta ansvar, känna stolthet, sova gott om natten, ha en bra magkänsla och slippa ägna kvällarna åt att älta jobbrelaterade problem med sin partner. Å andra sidan kan det nog vara positivt för både företagets lönsamhet och långsiktiga överlevnad om man lyckas med det.
Här delar Tomas Brytting med sig av sina bästa tips. Han bjuder också på tidernas kortaste och effektivaste checklista för etisk kvalitetssäkring. Så häng med!
Vad är egentligen företagsetik?
– För att svara på det måste man börja med frågan: vad är etik? Enkelt uttryckt är svaret ”det som är rätt och gott”. Det handlar i grunden om hur man bör leva tillsammans med och förhålla sig till andra. Vad innebär det att leva ett gott liv?
– Kopplar man det till företagandet gäller det att fråga sig hur verksamheten påverkar andra människors liv, och vilket ansvar man har för den påverkan. Hur förhåller sig verksamheten och företaget till lagar och regler? Vad skapar respektive raserar förtroende bland kunder, medarbetare, leverantörer, myndigheter och andra som på något sätt berörs, säger Tomas Brytting.
Är etik samma sak som lagar och regler?
– Att vara etisk innebär i praktiken att ta ansvar för det man gör. Man kan väl säga att lagstiftningen är en väldigt bra rekommendation, men den är inte allt. Ta till exempel det här med skatteplanering. Det går att hitta vägar till att betala väldigt lite skatt utan att bryta mot lagen. Men många skulle säkert säga att det är oetiskt att på så sätt dra sig undan från att bidra till den allmänna välfärden.
Hur ska man gå till väga om man vill bli mer etisk?
– Ett vanligt scenario är att det är någon form av haveri som utlöser etikarbetet. Av uppenbara skäl är det inte optimalt. Det är klokt att börja fundera över de här frågorna innan man är piskad att göra det.
– En bra början kan vara att göra en etisk riskanalys. Att lista de effekter företagets verksamhet kan få för människors väl och ve och för företagets förtroende. Det handlar också om att göra ett ordentligt värdegrundsarbete. Så att alla i verksamheten vet företagets ståndpunkter i centrala frågor som påverkar andra människor och omgivningen.
Det låter tungrott?
– Ja, det är ett problem. Blotta ordet värdegrundsarbete får ofta något att slockna i blicken på den som lyssnar. Att rada upp begrepp som affärsmässighet, kundnytta, lyhördhet och vad det nu brukar heta efter varandra resulterar i en stor gäspning.
Hur ska man göra det roligare?
– Diskutera! Gör det till en vana att regelbundet prata om problematiska situationer som uppkommer i verksamheten. Varför inte göra veckans dilemma till en stående punkt vid arbetsplatsträffarna. Sådana diskussioner kan bli en bra utgångspunkt för en värdegrund. De sätter fingret på etiska problem och gör det möjligt att tillsammans landa i bra lösningar. Hur gjorde du? Hur tänkte du? Kan man se situationen på något annat sätt? Det måste vara okej att prata också om det som är knepigt. Men att få alla i organisationen att våga göra det kräver trygga ledare med stor trovärdighet.
Vilken är den största utmaningen?
– Att du måste gå till botten med centrala värderingsfrågor. Du måste kunna ge bra svar på inte bara hur, utan också varför du gör det du gör. Och du måste vara beredd att ta ett individuellt ansvar för det. Du måste också bestämma dig för om det förtroende du vill förtjäna från kunder, leverantörer, ägare och andra ska sträcka sig fram till nästa redovisningsperiod, eller om du vill att det ska vara mycket mer långsiktigt. Sådana frågor kan ingen annan än du svara på. Det handlar som sagt om att bestämma sig.
4 tips för att komma igång med etikarbetet
- Skapa goda regelverk
Identifiera återkommande situationer som kan vara svåra att tackla. Se till att ha väl fungerande lösningar på pränt så slipper ni lösa samma problem om och om igen. Det kan handla om allt ifrån resor och verifikat till kvalitetskontroller och reklamationer. Vikten av god byråkrati med tydlighet och definierade ansvarsområden kan inte överskattas. Viktigt är också att sprida regelverket och göra det känt i hela organisationen. - Utarbeta en värdegrund
Vad är regelverkets anda? Värdegrunden ska fokusera på just de grundläggande frågorna. Vad vill vi uppnå? Vad är vi till för? Vad är det som gör det meningsfullt för folk att gå till jobbet varje morgon? Hur bygger vi in värdegrunden i incitamentssystemen? - Tillåt samvete och empati
Sträva mot en tillåtande och undersökande kultur på arbetsplatsen. Lyft frågor som har med samvete och empati att göra. I alla verksamheter uppstår situationer där sådana känslor är en del av jobbet, ibland är de till och med viktiga arbetsredskap. - Utnyttja positiva förebilder
På alla arbetsplatser finns det erfarna medarbetare som vet skillnaden mellan teori och praktik. Som vet hur man hanterar situationer som yngre medarbetare ser som problem. Låt dem berätta och dela med sig av sin kunskap på personalmötet. Intervjua dem, spela in och lägg ut på intranätet.
Kortaste checklistan för etisk kvalitetssäkring
Kan du svara ja på de här tre frågorna är du rätt väg med etiken:
1. Är det lagligt?
2. Känns det bra?
3. Vill du se det på teve?