Det florerar en hel del olika definitioner av självledarskap. En del lägger mindfulness, hitta sig själv och lifecoaching i begreppet. Men inom näringslivet är perspektivet bredare än så. Självledarskap är något som kan göra företag mer effektiva och framgångsrika. Vi vände oss till Annika Ahnlund för att ta reda på mer. Hon är personal- och beteendevetare och driver HRbloggen.se, Sveriges största fristående blogg inom HR, och hon arrangerar många event inom HR.
– Självledarskap handlar om att medarbetare och chefer ska kunna leda sig själva för att nå organisationens mål, men också sina personliga mål. Samtidigt som man får möjlighet att förverkliga sig själv bidrar man alltså till affärsmålen, säger hon.
Att självledarskap spelar roll för en organisation har flera undersökningar visat, enligt Annika Ahnlund. De företag som är duktiga på självledarskap når faktiskt bättre resultat.
– Det ligger i linje med att företag alltmer jobbar med självstyrande team. Hand i hand med självledarskap går företagskultur och värderingar. För att människor ska vilja leda sig själva och förverkliga sig inom ett företag, krävs att företaget har ett tydligt why som medarbetaren kan identifiera sig med. Alltså ett högre skäl till företagets existens. Som medarbetare vill man känna motivation, ”jag kan vara med och bidra, det finns en mening med att utvecklas och följa med på förändringsresan”.
Inte för alla
Självledarskap bidrar till att skapa effektiva organisationer, där alla vet vad de ska göra och tar ansvar för hur de utför arbetet. Men för det behövs det tydliga mål och roller ihop med rak återkoppling och tät uppföljning. Det kräver också chefer som inte detaljstyr.
– Ledarskapet måste vara coachande och byggas på tillit. ”Varför” och ”vad” behöver vara tydligt definierade. Medarbetare måste känna till ramarna, vad vi vill uppnå och vad som blir effekten av varje medarbetares insats. ”Hur”, det är där självledarskapet kommer in i bilden. Medarbetarna måste få hitta sina vägar för att nå målet.
– Självledarskap som organisationskultur kräver förstås också att man har medarbetare som vill utvecklas med företaget. Det är jätteviktigt att den enskilda individen har en vilja att utvecklas, både på personlig nivå och kunskapsmässigt.
Alla organisationer passar inte för självledarskap, till exempel om man har ledare av den gamla skolan. En förutsättning är ju att cheferna har förmågan att leda sig själva och jobbar kontinuerligt med tillit och feedback. Självledarskap kan också spåra ur om man råkar ut för medarbetare som kör sitt eget race i för stor utsträckning, eller som inte klarar att sätta sina egna gränser. Det leder lätt till konflikter och stress.
Riktlinjerna avgörande
Grunden till ett fungerande självledarskap är en stark organisationskultur. Detta eftersom det är värderingarna som till viss del styr de ramarna som medarbetaren måste hålla sig inom.
– Om man ska kunna jobba med självledarskap gäller det att först göra sin läxa. Att börja med värderingarna är ett måste så att man sätter företagskulturen. Det är värderingarna som drar upp riktlinjer för hur man till exempel ska bemöta kunder och bete sig mot kollegor. Det gäller att definiera vad våra värdeord innebär, hur översätter vi dem till konkreta beteenden. På så vis vet medarbetarna bättre vad som förväntas av dem, säger Annika Ahnlund.
5 tips, så tränar du upp ditt självledarskap
- Höj blicken så att du ser din organisations målbild framför dig. Ställer du upp på den, känns den meningsfull, vill du vara med och bidra?
- Känner du att du inte kan ställa upp på målbilden, ta ansvar och leta dig vidare till en arbetsplats som bättre stämmer överens med din syn.
- Fundera på vad du själv kan göra för att trivas på din arbetsplats. Vad vill du uppnå, vad behöver du för att må bra och kunna lösa uppgifterna på bäst sätt?
- Våga be om ärlig feedback från chefer och kollegor. Fråga ”vad kan jag utveckla?”.
- Träna på att se feedback inte som kritik utan som en möjlighet till utveckling.