
Vi svenskar älskar att handla på nätet. På fem år har värdet på internhethandeln stigit med 43 % till svindlande 100 miljarder förra året visar DIBS Payment Services årliga rapport om e-handel. I rapporten framgår det även att två av tre hoppar av sina köp i betalsteget, bland annat för att de saknar önskat betalsätt.
Niclas Winroth är vd och grundare av e-handelsbyrån Beyond Retail med Filippa K, Indiska och Svenskt Tenn bland sina kunder. De hjälper företag att starta, driva och utveckla sin e-handel. Niclas Winroth instämmer i betydelsen av att välja rätt:
– Betallösningen påverkar hur många av besökarna som konverterar och blir kunder. Saknar din målgrupp ett viktigt betalsätt kommer de att handla någon annanstans. Valet påverkar även din lönsamhet och marginal på varje order eftersom kostnaderna för betalningarna varierar mellan olika lösningar och betalsätt.
Beroende på vilken e-handelsplattform du använder kan startkostnaderna variera mycket. Vissa kan redan finnas integrerade i e-handelsplattformen. Andra lösningar kräver många timmars utveckling innan de kan börja användas.
Hur vet man vilken betallösning som är bäst?
Det finns många betallösningar men de är bra på olika saker och passar olika bra till olika verksamheter. Niclas Winroth säger:
– Bland våra kunder väljer många Klarna checkout eftersom betalsättet Klarna faktura är populärt och man får en smidig kassasida på köpet. Internationella e-handlare tittar ofta på aktörer som Adyen. De erbjuder en mängd internationella betalsätt och har en transparent kostnadsmodell vid kortinlösen.
Att välja betallösning
Niclas Winroths bästa tips är:
- Börja med att sätta dig in i vilka alternativ som finns. Betallösningar är ofta listade som leverantörer på e-handelsforum på nätet eller som utställare på e-handelsmässor.
- Läs white papers och rapporter som leverantörerna av betallösningar lägger ut på sina hemsidor. Läs på om vad som är på gång i branschen och om trenderna.
- Ta reda på så mycket som möjligt om målgruppen. Hur vill dina kunder kunna betala?
- Undersök vilka lösningar som är enkla att koppla till din e-handelsplattform så att du undviker dyra implementationskostnader.
- Tänk igenom vilka behov och vilken budget som verksamheten har både idag och i framtiden. Ett vanligt misstag är man tänker för kortsiktigt. Ta in offerter från olika leverantörer och jämför noga utifrån dina behov. Det kan bli billigare om man är några e-handlare som går ihop.
Och framtiden, hur ser trenderna för betallösningar ut?
Det tar tid för de nya betalsätten att komma in i konsumenternas beteende. Kort, faktura och internetbank dominerar alltjämt. Daniel Larsson, vd på DIBS , konstaterar att det bara inom något år kommer vara enklare att betala i mobilen än på datorn eftersom nästan all utveckling inom betallösningar för nätet har fokus på mobilen.
– 51 % av alla köp sker idag via mobilen eller surfplatta. Därför är det ett måste att inte bara mobilanpassa hemsidan utan även betalningarna. Vi ser även att det blir allt viktigare att betalsättet är enkelt. Att Swish nu har släppt sin e-handelslösning i Sverige är en annan sak som kommer få stort genomslag framöver, avslutar Daniel Larsson på DIBS som är marknadsledande på betalningslösningar i Norden.
Få fler att stanna kvar i betalprocessen
DIBS bästa tips är:
Erbjud fler sätt att betala
En tumregel i Sverige är att du bör erbjuda kort, faktura och betalning via internetbank. Vissa kunder prioriterar enkelheten och föredrar därför kort, medan andra vill handla på faktura för att det upplevs som säkrast. Därför är det viktigt att erbjuda flera betalsätt eftersom de fyller olika värden hos olika konsumenter. Innan du kopplar på alternativ är det viktigt att du räknar på kostnaden för dem så att du inte tappar i lönsamhet.
Spara kundens uppgifter
Se till att kunden inte behöver fylla i onödiga uppgifter och spara uppgifterna mellan köpen.
Hälften av svenskarna vill kunna slippa ange sitt kortnummer på nytt för varje köp. Och omkring var fjärde skulle handla mer på nätet om de slapp ange kortuppgifter varje gång.
Öka förtroendet
Visa vilka typer av betalningar du tar emot redan på startsidan. Betalningsföretagens logotyper har hög igenkänningsgrad och inger förtroende till dina kunder.
Vilka betallösningar är mest populära just nu?
Ehandel.se är en objektiv mötesplats för svenska e-handlare. I deras datatjänst Ehandelsindex har 11 000 e-handlare uppgett vad de använder för betallösning.
Fakturabetalning - de som erbjuder fakturabetalning på hemsidan, hur många anlitar vilken fakturaleverantör?
Leverantör | Antal som anlitar | % |
---|---|---|
Klarna | 5014 | 84,78 % |
Payson Faktura | 293 | 4,95 % |
Billmate | 145 | 2,45 % |
Handelsbanken Finans | 143 | 2,42 % |
Wasa Kredit | 90 | 1,52% |
Betalväxel - de som erbjuder betalväxel, hur många anlitar vilken leverantör?
Leverantör | Antal som anlitar | % |
Paypal | 2289 | 37,58 % |
Payson | 1378 | 22,60 % |
DIBS | 754 | 12,36 % |
SveaWebPay | 589 | 9,66 % |
PayEx | 242 | 3,97 % |
Betal- & Kreditkort - de som endast erbjuder kortbetalningar, hur många anlitar vilken leverantör?
Leverantör | Antal som anlitar | % |
---|---|---|
VISA | 8328 | 61,26 % |
Mastercard | 3660 | 26,92 % |
American Express | 717 | 5,27 % |
Diners club | 413 | 3,04 % |
Maestro | 333 | 2,45 % |
Källa om inget annat anges: DIBS årliga rapport om e-handel för 2016. Den baseras på en undersökningen som gjordes under 2016 av undersökningsföretaget YouGov och bygger på intervjuer med 5 000 Internetanvändare i Skandinavien.