Linda Björck bloggar, föreläser och håller utbildningar inom sociala medier samtidigt som hon är konsult inom digital marknadsföring. Men kanske är det främst som Linkedinexpert som hon har gjort sig känd för allmänheten. Hennes blogg och Linkedininlägg följs av tiotusentals människor. Så vad är Linkedin för plattform idag egentligen?
– Från början var Linkedin mest en jättelik cv-databas. Men sedan Microsoft köpte bolaget för ett par år sedan har det hänt jättemycket. Idag kan du använda Linkedin för att bygga ditt personliga varumärke, du kan söka jobb, rekrytera, annonsera, bygga företags varumärke, jobba med employer branding och social selling, alltså att göra plattformen som en del av din säljprocess, säger Linda.
Det finns med andra ord många sätt att använda Linkedin på. Det gäller att hitta det sätt som passar en själv och våga testa menar Linda. Framförallt tycker hon att fler ska våga göra inlägg.
– Alla besitter någon form av kunskap, som jag ser det har alla något att säga. Det behöver inte vara krångliga saker du skriver om, men bjud på din kunskap och utgå från saker som är av värde för ditt nätverk. Tänk på att prata till många, och inte till få. Det betyder att du ska undvika för många facktermer som är svåra att förstå.
Våga skryt
Så för vem är det viktigt att ha en bra Linkedinprofil? Linda Björck menar att det är viktigt för alla.
– Det kan låta tufft, men de flesta behöver ta hand om sitt eget personliga varumärke idag. Det är en del av vår karriär. Med tanke på att vi snabbt bildar oss en uppfattning om andra så behöver du vårda hur du framstår. Om du inte visar ditt bästa jag signalerar du att du inte bryr dig. Det gäller för Linkedin också.
En bra profil ska vara komplett ifylld, men den översta delen är absolut viktigast. ”Översta delen" innebär det så kallade introkortet som består av profilbild (ett porträtt av dig själv), rubrik (vad du jobbar med), sammanfattning och en headerbild (det är den långsmala bilden som ligger högst upp, bakom profilbilden).
– Ytterligare en sak är viktig för en bra profil, och det är att du ska skriva vad du har jobbat med. Här får man faktiskt skryta om vad man har lyckats med. Nämn konkreta exempel och strunta i Jante, säger Linda.
Vanliga frågor
Ett vanligt misstag som Linda ser är att man har pliktskyldigast skapat en profil, men inte gjort något mer. Linkedin är en enda stor sökmotor, vilket gör att så fort du har skapat en profil, oavsett hur noggrant eller slarvigt ifylld den är, kommer du att synas i sökningar.
– Ett annat misstag är att du bygger ett för litet nätverk. Vissa vill bara skapa kontakt med de som de träffat i verkligheten till exempel. Det leder till att du bara pratar med dem som redan känner dig, istället för att bredda ditt nätverk och prata med nya personer.
En av de vanligaste frågorna som Linda får är om man ska tacka ja till alla kontaktförfrågningar. Grundkriteriet är att du ska tacka ja till dem du vill prata med. Därför behöver du ha en tanke om vilka du vill nå på Linkedin och varför. Själv tackar Linda bara ja till de som verkar i Sverige eftersom hon har sin verksamhet här och skriver på svenska.
Till sist, finns det något som är absolut förbjudet att göra på Linkedin?
– Att direkt börja sälja när man har adderat en ny kontakt på Linkedin. Du gör inte så i verkligheten, så varför skulle du göra så på Linkedin, säger Linda.
3 sätt att optimera din närvaro på Linkedin
- Jobba igenom din profil i stort så att du har en professionell profilbild, en headerbild som ska förstärka det du arbetar med, en titel/profil och en sammanfattning. Och ja, om du är arbetslös så får man lova att skriva att man är öppen för nya möjligheter i sin profil tycker Linda. Det gör att du lättare hittas av rekryterare eller kan få tips om jobb av andra.
- Våga vara aktiv, och ta plats. Gör egna inlägg och bjud på din yrkeskunskap. Speciellt om du är någon form av chef, det stärker både ditt eget och ditt företags varumärke.
- Bygg ditt nätverk. Skriv helst ett personligt meddelande när du vill addera nya kontakter. Det räcker med någon rad som ”Hej! Jag tycker du har bra inlägg och vill gärna lägga till dig till mitt nätverk”.