– Vi får ofta höra att det dagliga drömmandet är det som ger bränsle och kraft att ta itu med entreprenöriella utmaningar. Det ger inre bilder som hjälper dem att visualisera vad de vill och bör åstadkomma – vare sig det handlar om investeringar, produkter och erbjudanden eller förändringar i arbetssätt, säger Jenny Helin, docent i företagsekonomi och verksam vid Campus Gotland i Visby som är en del av Uppsala Universitet.
Jenny Helin
Forskningsprojektet, som fått namnet Drömkontoret, är ett samarbete mellan Krinova Incubator & Science Park i Kristianstad och Uppsala Universitet Campus Gotland.
Projektansvariga är Jenny Helin och hennes forskarkollegor Matilda Dahl och Pierre Guillet de Monthoux.
Familjeföretag i fokus
I sin tidigare forskning har Jenny intresserat sig för ägarfrågor och dialog i familjeägda företag. Inte minst när det handlar om generationsskiften.
– Det är väldigt spännande att försöka förstå hur det fungerar att vara en familj, med allt det innebär, och samtidigt försöka göra business tillsammans. Att undersöka de utmaningar det innebär, säger Jenny.
Familjeägda företag finns det gott om i Krinovas företagssfär. Inkubatorverksamheten har sitt huvudfokus på verksamheter inom småskaligt mathantverk och kulinariska upplevelser. Flertalet av medlemsföretagen återfinns i Skåne och på Gotland. Ett 30-tal av dem medverkar på olika sätt i forskningsstudien. Men här är det alltså inte dialog och ägarfrågor som står i centrum. Här handlar det om drömmar.
Varför blev det så? Varför valde ni den ingången i projektet?
– Vi tror att det är en ganska förbisedd aspekt av vad det innebär att vara företagare och driva företag. De flesta verkar vara överens om att det är bra, ja näst intill nödvändigt, att ha en dröm att ta avstamp i vid företagsstarten. Men sedan verkar allt fokus ligga på att gå från dröm till handling. För att uttrycka det enkelt ska företagaren ha en stor dröm – men han eller hon ska absolut inte sitta och drömma. Vi undrar lite hur det går ihop. Hur är det möjligt att hålla drömmen vid liv utan att få ägna sig åt att drömma?
Ser bilder i huvudet
Just nu är Jenny och hennes kollegor i full färd med att genomföra djupintervjuer med de medverkande företagarna.
– Vi spelar in alla samtal och ägnar mycket tid åt var och en. Det är viktigt för att verkligen få syn på de processer vi vill undersöka. En av deltagarna har väldigt slående beskrivit hur hon ser liksom bilder och filmer inne i huvudet när hon tar sig tid att drömma. För henne utgör de här bilderna ett viktigt underlag för strategiska beslut både i stort och smått.
– Den gängse uppfattningen är att olika kreativa processer bäst bedrivs i möten eller i samverkan mellan människor. Det här är något helt annat, och för småföretagaren kan det vara precis lika viktigt. Ett avgörande problem är dock att vi inte har något språk, ingen terminologi för att beskriva den här typen av processer.
Vill förstå processen
Att råda bot på denna språkliga brist är ett av de konkreta målen för projektet Drömkontoret.
– Med utgångspunkt från resultatet av intervjuerna vill vi i steg ett utveckla en förståelse för drömprocessen och vad den kan bidra med i företagandet. I steg två vill vi skapa en språklig terminologi för den. Vad är till exempel skillnaden mellan dröm och vision? Det är en central fråga.
– Det vi i förlängningen hoppas kunna åstadkomma är att hjälpa företagare att dra konkret nytta av drömmande i sitt företagande. Och vem vet, kanske kan vi förse dem med några riktigt bra svar att ta till nästa gång någon lite nedlåtande säger: Jaså här ligger du och dagdrömmer, säger Jenny Helin.
Tre tips till entreprenöriella dagdrömmare
- Skydda ditt drömmeri
Försök att identifiera stunderna och situationerna då du kan ägna dig åt dina drömmar. Unna dig sedan att vara i dem. Ofta handlar det om stunder som inte är en del av den vanliga arbetsprocessen. - Strunta i moralisterna
Människor i allmänhet, och kanske också i din omgivning, hyllar tanken att vi måste vara produktiva och nyttiga i varje ögonblick. Lyssna inte för mycket på dem. Ditt drömmande kanske inte ger omedelbara resultat, men på sikt kommer de att tillföra mycket till ditt företagande. - Bejaka medarbetarnas drömmar
Är du chef; sträva efter att skapa ett arbetsklimat där medarbetarna kan växa. Lyssna in vad varje människa går igång på. Lyckas du involvera deras drömmar och speciella förmågor i verksamheten kommer det att gagna både den och arbetsklimatet.