Ett dilemma som måste lösas om världen inte ska gå miste om allt du har att bidra med. Så vad ska du göra?
Vi frågade Alex Esser ansvarig för tillväxtkapital på Connect Sverige en ideell organisation och Sveriges största affärsängelsnätverk som matchar entreprenörer med kompetens och kapital. Verksamheten finansieras bland annat av ett antal storbanker, revisionskoncerner och advokatbyråer.
Alex Esser träffar i runda tal 100 startups per år för coachning och rådgivning. Många av dem får chansen att presentera sina verksamheter och utvecklingsidéer för Connect Sveriges nätverk av affärsänglar. Gör de det tillräckligt bra kan det leda till det kapitaltillskott som krävs för att de ska kunna ta sina projekt till nästa nivå.
För att börja från början, varför ska man ta in riskkapital?
– Det är en bra fråga. Sanningen är ju att det inte alls är självklart. Det är lätt att förblindas av succécase av typen Spotify, som kräver jättebelopp till utveckling och marknadsföring, men att driva en liten städfirma på två personer kräver också sin entreprenör. Kanske inte lika glamoröst, men den bästa affären är egentligen den som genererar intäkter från dag 1. Det är värt att komma ihåg.
– Att ta in kapital ska aldrig vara något självändamål. Men om man sitter på något unikt som kräver mer teknisk utveckling, sälj eller marknadsföring för att ta en ny plats på marknaden kan det vara det enda alternativet, säger Alex Esser.
Vilka alternativ har man då att välja bland?
– Jag skulle säga att det finns fyra olika modeller. Har man exempelvis en idé om en ny konsumentprodukt kan crowdfunding vara ett alternativ. Aktörer som Fundedbyme, Kickstarter, Crowdfunder och många andra erbjuder ett forum att visa upp ditt projekt och gör det möjligt för alla som tror på det att bidra. Men tänk på att crowdfundingföretaget tar några procent av de insamlade pengarna för besväret.
– Att få affärsänglar eller riskkapitalbolag att satsa i din verksamhet är nästa alternativ. Det innebär i praktiken att investerarna köper in sig i ditt bolag. Det du ska vara medveten om är att finansiärerna kommer att vilja ha en styrelsepost och troligtvis har fler åsikter och synpunkter på hur verksamheten ska drivas än i crowdfunding-fallet.
– Alternativ tre är så kallade mjuka pengar i form av till exempel förstudiemedel från aktörer som Vinnova, Almi eller Energimyndigheten. I praktiken handlar det om bidrag, men de är oftast kopplade till något specifikt, till exempel forskning, marknadsundersökningar eller annat. Fjärde möjligheten är väl ett traditionellt banklån, men numera är det ytterst ovanligt att banker går in i den här typen av projekt. Det är också värt att veta att det finns case-specifika innovations- och exportlån att hämta hos aktörer som Almi Företagspartner och Exportkreditnämnden.
Fördelar kontra nackdelar med att ta in riskkapital?
– Den mest uppenbara fördelen är att man får likviditet att göra det som krävs för att komma vidare. Vare sig du ska utveckla en e-handelsapp, patentera din lösning eller anställa ett säljteam behövs det några miljoner på kontot. Men finansiering kan också medföra ett kompetenstillskott. Är investeraren rätt för dig och för verksamheten kan du få värdefulla råd och kanske styrelsekompetens. Investerarens kontaktnät kan rent av resultera i en ny viktig order.
– Den stora nackdelen är att du ger bort en del av ditt bolag. För varje ny investeringsrunda blir ägandet mer utspätt. Därför gäller det att vara noggrann vid avtalsskrivning och att personkemin funkar mellan dig och investerarna. Ni måste vilja samma saker.
Hur mycket pengar ska man ta in?
– Det beror såklart på. Våra affärsänglar går in med allt mellan en och 15 miljoner kronor. Det viktiga är att låta behoven styra. Det gäller att ta reda på dels vart ni ska, alltså vad som är målet med kapitaltillskottet, och dels vad som krävs för att nå dit. Typ: inom två år ska vi ha 500 nya kunder. För att lyckas med det behöver vi två nya säljare samt 500 000 kronor till digital annonsering.
Hur hittar man någon som är beredd att satsa?
– Det beror lite på förutsättningarna. Har man bara en idé börjar man nog med att kolla runt i sitt nätverk. Kanske finns det någon släkting som kan avvara en slant från sparkontot mot att få vara med på resan. Är idén lite mer utvecklad, och närmare marknaden är aktörer som vi ett självklart alternativ. En affärsängel vill ha någon form av bevis på att marknaden är intresserad av det du tänker erbjuda. Crowdfundingvägen är förstås också ett alternativ.
5 tips för att pitcha en affärsidé mot investerare
- Sälj in dig ordentligt
Var kort, kärnfull och slagkraftig. Exakt vad är det du gör? Det ska stå klart innan en minut har gått. Fokusera på det viktiga, inte på detaljer. Annars kommer du snart att tappa din potentiella investerares intresse. - Visa respekt
Att be någon satsa riktiga pengar på just din produkt är ingen lek. Investeraren står faktiskt inför risken att förlora varenda satsad krona. - Gör din läxa
90 procent av alla entreprenörer älskar att prata om sin produkt. Och visst är det bra att du brinner för den. Det är en förutsättning för att du ska lyckas. Men det räcker inte att du gillar den. Du måste på ett kunna visa att den löser ett problem och varför den har en plats på marknaden. Så gör din läxa. Gå ut och prata med potentiella kunder. Gör en mockup som ger en bild av din produkt, visa upp den och ta reda på om folk är beredda att beställa den. 100 insamlade e-postadresser till intresserade presumtiva kunder är ett väldigt bra argument för investeraren. - Var supertydlig
Att bara be om pengar ”för att du behöver kapital” är en dålig idé. Du behöver berätta exakt hur mycket du behöver och till vad och när de ska användas. Rita upp hela den företagsresa du begär att investeraren ska följa med på. En tydlig tidsaxel med slutdestination och delmål på vägen. - Visa på exit
Att inte bara få tillbaka utan också få avkastning på satsade medel är det självklara målet för varje investerare. Hur ska det gå till i ditt fall? Det behöver du inte bara fundera över utan också undersöka. Kontakta tänkbara storbolag och fråga hur intressant det skulle vara för dem att om x antal år köpa ditt företag, eller rätten till din produkt, om du lyckas med dina föresatser. Kan du presentera potentiella exitkunder ökar dina chanser till finansiering dramatiskt.