Studieplanerna har Filip lagt på hyllan. För hans företag visade sig snart bli mycket mer än en hobby. Och en angelägenhet inte bara för honom själv utan också för 17 anställda.
Det var 2011 det började. Filip hade just gått ut gymnasiet och hade fått ett deltidsjobb.
– Det blev lite väl mycket fritid så jag bestämde mig för att dra igång något eget på sidan om. På den tiden visste jag egentligen inte mycket om e-handel. Inte annat än att jag hade köpt en del själv på nätet. Men jag tyckte att det kändes som ett spännande område, och en möjlighet att nå ut till en bred kundkrets, berättar Filip Klasson.
Satsade på kepsar
Återstod att välja en nisch för det nya företaget. Det blev kepsar.
– För mig låg det nära till hands. Jag har alltid använt keps och gillat det modet. Så det är ju en produkt jag vet mycket om. Dessutom kändes det som en ganska oexploaterad nisch. Lika viktigt var att det är en förhållandevis billig produkt. Det var en förutsättning för att jag skulle klara att köpa på mig ett lager.
De första åren hände det inte så mycket annat än att e-handeln blev just den hobby Filip hade tänkt sig. Den första internationella satsningen – en norsk Hatstore-sajt blev heller ingen omedelbar succé. Men när expansionen fortsatte till Finland blev det bingo. Där blev konceptet en stor framgång.
Finns i 19 länder
Nu var det 2014. Hatstore omsatte fyra miljoner och Filip började inse att intäkterna räckte till både mat och hyra. Han sade upp sig från jobbet och bestämde sig för att satsa på allvar.
Hatstore Danmark blev nästa anhalt och sedan följde Tyskland, Nederländerna och ytterligare en rad europeiska länder. Idag finns Hatstore i totalt 19 länder – däribland Brasilien och Sydkorea – och innan sommaren ska ytterligare sex sajter lanseras.
Efter den blygsamma starten har omsättningen skjutit i höjden. 2016 uppgick den till 30 miljoner, 2017 lär den landa på drygt 42 och målet för 2018 är 60 miljoner.
One stop shop
Verksamheten är fortfarande starkt nischad, men numera är det inte enbart kepsar det handlar om.
– Vi ska vara en one stop shop för alla typer av headwear – kepsar, mössor, hattar. Oavsett vilken din stil är ska du hitta det du söker hos oss när det kommer till headwear.
– Sedan två år erbjuder vi också kunderna att designa själva och personalisera sina produkter. Vi har egna brodyrmaskiner så det är fritt fram att lägga till egen text eller logotyp och få den broderad på den produkt man väljer. Den möjligheten har blivit en viktig del av vår affärsidé vid sidan av våra egna varumärken som ökar i antal för varje vecka.
Northug-keps blev succé
När Johannes Høsflot Klæbo tidigare i år bar en keps med texten Make Northug Great Again på den norska idrottsgalan passade Hatstore på att trycka upp ett antal likadana och exponera dem på sina nordiska sajter.
– De sålde enormt bra, inte minst tack vare all mediaexponering. För övrigt är vi ganska säkra på att den keps Kläbo bar i direktsändningen hade levererats av oss.
Vilken har varit den största utmaningen?
– Teknikutvecklingen. Från början satt vi i en hyrd e-handelslösning. Vi var väldigt nöjda med plattformen och våra kontaktpersoner gjorde ett utmärkt arbete. Men vi var ju inte den enda kunden som ville ta del av deras tjänster. Det var frustrerande att få vänta på saker som kändes affärskritiska för oss. Så förra året anställde vi en egen utvecklare och bytte till en ny plattform. Det beslutet tillsammans med att ta in Niklas Nordheim och Alexander Berg som delägare har varit strategiskt väldigt viktiga.
Vilken är den viktigaste anledningen till att Hartstore nått så här långt?
– Vår duktiga personal. Det finns ett starkt driv och en vilja att utveckla företaget.
Hade du gjort något annorlunda om du började om nu?
– Ja, jag hade haft ett internationellt fokus redan från början. Istället för att fokusera på Sverige hade jag sett hela världen som marknad redan från start.
Hur ser Hat Store ut om fem år?
– Affärsidén är den samma. Det jag hoppas på är att vi då har lyckats bli rejält etablerade världen över men med störst fokus på USA.
Om Filip
Namn: Filip Klasson
Ålder: Född 1991
Gör: Vd och grundare av Hat Store Scandinavia AB
Familj: Sambo
Bor: Lägenhet i Kalmar
Uppskattar: När saker går snabbt.
Ogillar: När saker drar ut på tiden.
Bra på: Jag är envis och målinriktad.
Inte lika bra på: Kan ha svårt att tygla envisheten när saker inte går som jag vill.
När jag inte jobbar: Då umgås jag med familjen, kollar på sport och spelar innebandy på korpnivå
.
Filips bästa tips för e-handel
- Unika produkter eller lägst pris
Sälj unika produkter som du är ensam om eller säkerställ att du kan erbjuda lägsta pris, men behålla lönsamheten.
- Tänk internationellt
Kan du vara unik eller erbjuda bästa pris på andra marknader än Sverige. Då finns det ingen anledning till att begränsa ditt bolag till Sverige.
- Gör bolaget tekniskt kunnigt
Alla områden och uppgifter inom ett e-handelsbolag kan automatiseras och effektiviseras med kod. Att kunna utnyttja den möjligheten är av största vikt för modern e-handel.
- Släpp inte start-up-andan
Luta er aldrig tillbaka. Se varje dag som en möjlighet att utveckla bolaget.
- Erbjud en snabb och smidig kundtjänst
Snabba svar och problemfri ärendehantering är nödvändigt. Spendera aldrig tid på att argumentera. Lös kundens problem omgående och ta den extra kostnaden vid behov.
Marknadsför kreativt
Att få upp en första e-handelsbutik är ingen konst, men att lönsamt och skalbart anskaffa nya kunder kommer att vara en utmaning. Testa allt och våga satsa fullt ut!