Vi vände oss till två specialister på området för att få deras syn på hur företagare kan tänka kring för att stärka sin konkurrenskraft. De har fått svara på samma fyra frågor. Och svaren, ja de innehåller både nya perspektiv och bra tips.
Philip Thunborg, näringspolitisk expert hos Företagarna med ansvar för hållbarhet.
Hej Philip! Ser du att någon hållbarhetsfråga har fått en extra skjuts av pandemin?
– Hållbarhet är en prioriterad fråga för svenska småföretag. Nästan 9 av 10 anser att det är viktigt eller mycket viktigt för företag att ta samhällsansvar och bedriva hållbarhetsarbete, visar våra undersökningar. En tilltagande medvetenhet och ökande förväntningar innebär nya krav från kunder och samhälle. Det innebär i sin tur nya affärsmöjligheter och allt fler företag engagerar sig aktivt för en hållbar utveckling. Hela 63 procent av småföretagen har idag någon form av hållbarhetsarbete och majoriteten planerar för ökade insatser.
– Innan pandemin har vi sett att företagens hållbarhetsarbete framför allt varit fokuserat på åtgärder och insatser inom miljö- och klimatområdet. Detta är något som jag tror kommer få en extra skjuts efter pandemin. Många av oss har insett digitaliseringens många fördelar. Jag tror att det kommer bli ett mindre resande framöver där möten, konferenser och andra tjänsteresor i högre utsträckning kommer skötas digitalt. Detta kommer ha minimal inverkan på miljö- och klimatpåverkan i stort, men i kombination med politiska beslut ämnade att inte tappa farten i klimatarbetet på grund av pandemin så tror jag att vi kommer se större fokus på just detta område som företagen kommer behöva anpassa sig till.
Hur tror du pandemin kommer att förändra hållbarhetsarbetet?
– Pandemin har visat på vikten av ett motståndskraftigt samhälle, men även innan utbrottet har vi sett att allt fler kunder kräver någon slags redovisning över hur deras leverantörer resonerar kring sin egen påverkan – oavsett om det handlar om miljö, socialt ansvar eller ekonomisk hållbarhet. Kan ditt företag svara på dessa frågor och kommunicera hur verksamhetens hållbarhetsarbete ser ut kommer du ha stora konkurrensfördelar gentemot andra aktörer.
Vad önskar du att fler företagare kände till om hållbarhet?
– Något som många företagare redan vet om, men som ändå är värt att påpeka - den stora positiva inverkan som ett aktivt hållbarhetsarbete har på många företags konkurrenskraft, attraktivitet som arbetsgivare samt kundrelationer – och därmed även på lönsamheten. Hållbarhet förknippas ofta med ökade kostnader, vilket stämmer för många företagare i början av deras utveckling att bli mer hållbara. Något som vi ser i våra undersökningar och i kontakten med företagare är dock att de allra flesta företag som investerar hållbart relativt snabbt ser positiva effekter. Kostnaderna att investera tid och resurser på att exempelvis effektivisera sin energiförbrukning eller kommunicera verksamhetens sociala och samhälleliga ansvarstagande lönar sig ofta i slutändan.
Vad vill du skicka med för råd till företagare om hållbarhet i det nya normala?
– Nu kan det vara läge att se över sin verksamhet och ställa om där det går för att öka företagets konkurrenskraft när samhället ska återstarta. Min erfarenhet är att det är många företagare som vill komma igång med ett aktivt hållbarhetsarbete, men att det ofta är svårt att veta hur och var man ska börja. Ett tips är att göra en lägesanalys av verksamheten för att identifiera relevanta utvecklingsområden för sin egen verksamhet. På Företagarna har vi en Hållbarhetsportal där det finns verktyg och inspiration att hämta. Jag tror att många företag upplever ”hållbarhet” som ett övermäktigt arbete att ta sig an, där tankarna lätt för en till FN:s globala mål eller andra internationella överenskommelser.
– Jag tror det är viktigt att ta med sig att ett aktivt hållbarhetsarbete inte behöver vara så övermäktigt som det kan låta. Fundera på vilken roll som du som företagare har i ditt lokalsamhälle, hur du kan förbättra i ditt sammanhang, vare sig det gäller att effektivisera din produktion eller dina transporter, utveckla arbetsförhållandena för dina anställda eller se över dina avtal med kunder och leverantörer – det räcker en lång bit på vägen.
Markus Ekelund vd på konsultbolaget 2050 som arbetar med opinionsbildning och utbildningar inom hållbarhet, samt med att hjälpa företag att skapa hållbara affärer.
Hej Markus! Ser du att någon hållbarhetsfråga har fått en extra skjuts av pandemin?
– Klimatfrågan har verkligen fått en extra skjuts på grund av pandemin. Det beror på att riskmedvetenheten ökar när en risk faller ut. Investerarinitiativ som TCFD (Task force on Climate related Financial Disclosure) har dessutom redan gjort klimatfrågan till en affärsrisk för många företag redan innan pandemin. Vissa stödpaket kopplat till pandemin har också försökt inkludera klimatfrågan som villkor för att få del av pengarna.
Hur tror du pandemin kommer att förändra hållbarhetsarbetet?
– Pandemin visar på hur stor effekten kan bli. Hållbarhetsrisker som klimatförändringar, vattenbrist och extremväder bedöms av World Economic Forum ha ännu större ekonomisk påverkan. Företagen påverkas både av en snabb förändring av marknaden, men också av politiken som snabbt ökar kraven på hållbarhetsarbetet. Investerare ökar dessutom kraven och det är idag svårt att få pengar om du inte också tagit in hållbarhet.
Vad önskar du att fler företagare kände till om hållbarhet?
– Förståelse för hur det påverkar affären. Allt för många företagare har inte tillräcklig insikt i hur viktiga intressenter värderar olika hållbarhetsfrågor. Genom att förstå vilka hållbarhetsområden som är viktiga för dina intressenter har du bättre möjligheter att prioritera utifrån ett värdeskapande perspektiv. Det gör hållbarhetsarbetet både mer uthålligt och lönsamt.
Vad vill du skicka med för råd till företagare om hållbarhet i det nya normala?
– I en värld där vissa trender snabbas upp på grund av pandemins efterverkningar är det viktigare än någonsin att ha koll på din omvärld. Gör därför din intressent- och väsentlighetsanalys noggrant. Den bör ge svar på frågor som: Vilka intressenter bidrar till ditt värdeskapande? Vilka hållbarhetsområden är viktiga för dem? Finns betalningsviljan hos dessa intressenter, eller finns andra som är mer beredda att betala?