Ronny Svensson är landets kanske ledande expert på företagsbilar och vagnparkslösningar. Han har bevakat området på uppdrag av bland andra Dagens Industri och Svenska Dagbladet och blev så småningom Handelsbankens expert på företagsbilar. Han har också skrivit inte mindre än 25 böcker i ämnet. Numera är han sedan många år fristående konsult och driver sajterna ynnor.se och tjänstebilsfakta.se.
Ronny Svensson
– Vi hjälper företag att navigera i det föränderliga landskap som marknaden för företagsbilar utgör. Dels anordnar vi utbildningar och seminarier. Dels publicerar vi olika tjänstebilsguider och ett stort antal artiklar i ämnet. Men vi hjälper också företag praktiskt med allt i från rådgivning till upphandlingar, berättar Ronny Svensson.
Nya regler hela tiden
Det där med föränderligt landskap är knappast någon överdrift. Förmåns- och bonusregler för tjänstebilar ändras nämligen oupphörligt.
– Ja, man kan nog påstå att statsmakterna garanterar vårt existensberättigande genom att ständigt stöka till förutsättningarna på den här marknaden. Det är inte lätt för någon att ha överblicken och veta vad som gäller, säger Ronny Svensson.
Valet av tjänstebil drivs till övervägande del av skatte- och förmånsregler: Inte minst då av bonus malus-systemet. Och de senaste åren har regelverket i stor utsträckning börjat väga över till förmån för laddbara fordon.
Laddbart ökar
– Bonus malus-systemet innebär ju att man har skruvat upp beskattningen för fossildrivna bilar rejält. Det betyder att den som idag ska investera i en ny tjänstebil kommer betydligt billigare undan genom att välja en elbil eller laddhybrid istället för en diesel- eller bensinbil, säger Ronny Svensson och fortsätter:
– I det här sammanhanget är det bilens årsmodell du behöver hålla koll på. Har du en fossildriven tjänstebil från 2018 eller senare tjänar du avsevärt på bytet till en laddbar modell. Är bilen äldre än så drabbas den inte av skattepåslagen.
De höga bränslekostnaderna talar också i elbilens favör. Även om elpriset just nu ligger på rekordnivåer (vilket ju också gäller diesel och bensin) är det betydligt billigare per mil att köra elbil. Det gäller i synnerhet om du planerar dina resor och ser till att ladda där det är billigast. Hemmaladdning är alltid att föredra framför att göra det på en mack. Och passerar du ett Ikea-varuhus är det gratis att ladda.
– Sammantaget har det här lett till att allt fler väljer laddbart. För tre år sedan var 95 av 100 sålda tjänstebilar fossildrivna. Idag är varannan laddbar.
Bonusen försvinner för dyraste bilarna
1 juli 2022 kan dock lönsamhetskalkylen ändras på nytt. Enligt ett förslag till riksdagen kommer gränsen för att kvalificera till miljöbonus att sänkas från 60 till 50 gram koldioxid för laddhybrider. Samtidigt föreslås den maximala bonusen att sänkas från 45 000 kronor till 20 000. För rena elbilar ska bonusen enligt förslaget vara oförändrad under 2022 – 70 000 kronor. Från 1 januari 2023 föreslås dock en sänkning till 50 000 kronor.
För laddbara bilar i premiumsegmentet innebär förslaget en avgörande förändring. För bilar i prisklassen över 700 000 kronor föreslås nämligen miljöbonusen på kronor slopas helt.
– Det här kommer att ändra förutsättningarna för dem som är ute efter en elbil i de högre prisklasserna, Exempelvis flera av Teslas, Audis och BMW:s modeller. Däremot klarar sig till exempel Polestar och många av Volvos elbilar.
– Å andra sidan är det inte helt klart hur den här gränsen kommer att dras i praktiken. Enligt förslaget är det bilens nypris när den introducerades på den svenska marknaden som ska räknas. Återstår att se hur detta kommer att falla ut för olika modeller.
Kommer bonusen att försvinna helt för tjänstebilar?
Sist men inte minst vill Ronny Svensson flagga för att en paragraf i förslaget som gäller ”stöd av mindre betydelse” enligt honom ger anledning för viss oro. Paragrafen innebära att gasbilar från 1 juli 2022 inte kommer att kvalificera för miljöbonus när det handlar om tjänstebilar.
– Men jag vill varna för att den här paragrafen faktiskt skulle kunna utökas till att inte bara gälla gasbilar utan också laddhybrider och elbilar på tjänstebilssidan. Skulle det bli så innebär det en väldigt stor förändring. Där är vi inte ännu, men det är något som jag tror att företag gör klokt i att ta höjd för.
Ronny Svenssons tips till tjänstebilsspekulanter
- Välj en laddbar bil men bestäm dig nu! I synnerhet om du ska köpa en laddhybrid eller om du väljer en elbil som kostar över 700 000 kronor. För laddhybriden sänks bonusen 1 juli 2022 och för elbilar i prisklassen 700 000 och över försvinner den helt.
- Se till att välja en bil med så stort batteri som möjligt. Och tänk på att det är viktigt att batteriet laddar snabbt.
- Har du redan beställt laddbara företagsbilar se till att så många som möjligt kan levereras innan 1/7. Överväg att ändra till andra modeller om det är leveransproblem.
- Har du tänkt köpa nytt i höst? Vänta istället till nästa år. Priserna på elbilar kommer att gå ner och batterierna kommer att bli större. Min gissning är att inköpspriserna för elbilar är nere på samma nivå som för fossildrivna någon gång runt 2025–2026.