– Bolag som det har gått bra för har varit extremt tydliga med vart de ska, och de har delat upp uppgifterna i styrelsen på ett bra sätt, säger hon.
Sarah Lindholm, företagschef Stockholm Nord på Swedbank, har varit kundansvarig och företagschef i flera år. Enligt henne har de bolag som det har gått riktigt bra för haft en sak gemensamt.
– De har varit extremt tydliga med vart de ska, och de har delat upp uppgifterna i styrelsen på ett bra sätt – vem som springer på vilken boll. Sen återrapporterar de och tar nya beslut. I stället för att alla springer som yra höns på allting och så kommer man inte framåt, säger hon.
Sarah Lindholm upplever att många av de små och medelstora bolagen ofta inte jobbar strategiskt, utan mer tillbakablickande och reaktivt.
– Det som ofta skiljer ut snabbväxande gasellföretag är att de haft ett strategiarbete, vilket kommer ifrån att de haft ett aktivt styrelsearbete. Det ger bättre förutsättningar för både en omsättningsökning och ett bättre resultat.
"Ett företag ska kunna spegla samhället om man vill attrahera flera typer av kunder och att köpkraften ska vara samhället i stort"
Just att reda ut ”åt vilket håll ska vi?” är första steget mot ett framgångsrikt strategiskt styrelsearbete. När ni vet vart ni ska kan ni utifrån detta bestämma vilka kompetenser som bör ingå i styrelsen. Fokusera på att hitta personer som har kunskap som ni själva kanske inte besitter, och egenskaper som kompletterar er.
Fokusera även på att skapa en mix av olika bakgrunder, åldrar, kön och etnicitet i styrelsen, beroende på vilken kundgrupp ni vill attrahera.
– Ett företag ska kunna spegla samhället om man vill attrahera flera typer av kunder och att köpkraften ska vara samhället i stort, säger Sarah Lindholm.
I själva styrelsearbetet gäller det att alla vet vad deras ansvar är, har koll på agendan och kommer pålästa till styrelsemöten.
Att satsa tid och energi på styrelsearbetet lönar sig. Ni vet vart ni ska och får in nya tankar, kunskap och erfarenhet, vilket gör att ni lättare kan fatta rätt beslut, följa marknaden och attrahera fler kunder – och knyta viktiga affärskontakter.
– Vi som kreditgivare tycker också att det är viktigt att man har ordning och reda, och att alla vet vart man är på väg. Vi får helt andra diskussioner med kunder som har ett strukturerat arbete, är mer framåtblickande och kan då bli en bättre samarbetspartner, säger Sarah Lindholm.