För att reda ut begreppen kommer vi att ta hjälp av Anders Karlsson, även känd under namnet AndersIvar. Anders var tidigt ute med dropshipping och brukar betraktas som auktoritet på området.
Men först till sakfrågan. Vad är egentligen dropshipping? Jo, enkelt uttryckt betyder det att du säljer produkter utan att behöva lagerhålla dem. Istället levereras produkten direkt till din kund från tillverkaren eller grossisten. Så din roll blir i praktiken att fungera som mellanhand mellan tillverkare och kund. På så sätt reduceras din uppgift till att få kunden att upptäcka produkten och, inte minst, att genomföra ett köp. Läs: bygga upp och marknadsföra en attraktiv webbutik.
Fick mersmak på e-handel
Anders Karlsson startade sin första webbutik i slutet av 00-talet. Då handlade det om en ny sportprodukt han hittat i Kina.
– Jag tog hem en pall av den där produkten, magic wheel, hette den och byggde upp en enkel sida. Det gick riktigt bra vilket gav mersmak för e-handel.
Nästa satsning blev att sälja exklusiva regnkläder. Nu började det handla om dyrare produkter. Att köpa in ett stort lager var inte att tänka på.
– Det var min första erfarenhet av dropshipping. Plaggen tillverkades i Australien och togs till Europa av en tysk grossist som jag kontaktade. Efter att vi diskuterat lite sade de ja till mitt förslag.
Konsult på heltid
Sedan dess har Anders prövat på ytterligare en rad dropshippingkoncept, ofta med stor framgång. Idag driver han dock endast webbutiken Barahandtag tillsammans med sin sambo. En slags diversehandel för dörrhandtag, knoppar och beslag – också den bygger på dropshipping. Men huvuddelen av sin energi lägger han nu på konsultföretaget Klota som hjälper e-handlare att förbättra försäljningen med genom sökmotoroptimering och annonsering.
Vilka skulle du säga är de största fördelarna med dropshipping?
– Den mest uppenbara är ju att du slipper en massa kostnader. Du behöver inte hyra lageryta och du slipper att köpa in en massa varor och lägga på hyllan. Du slipper också att det praktiska med att paketera och skicka.
Nackdelar, finns det sådana?
– Nja, det är väl att din leverantör kommer att ta betalt för allt det där du sparar in. Å andra sidan slipper du ju en massa besvär och den ekonomiska risk lagerhållning innebär. Det kan också vara krångligt att hantera returer. Det gäller att ha ett uttänkt och smart system för hur ni ska gå till väga när någon vill ångra ett köp eller byta en vara. Och så kan det kännas lite läskigt att inte ha full kontroll. Kan du lita på att varan verkligen packas och skickas idag.
Vad är det svåraste med att komma igång?
– Det är att hitta en leverantör som är beredd att tro tillräckligt på dig och din idé för att säga ja till att leverera direkt till dina kunder. Det är otroligt viktigt att ni kan lita på varandra till 100 procent och att ert samarbete fungerar på sikt.
För vem passar dropshipping bäst?
– För den som vill pröva på e-handel, eller starta något helt nytt, och inte har en miljon att putta in. För de allra flesta med andra ord. Tänk att du vill börja sälja robotgräsklippare för 5 000-10 000 kronor styck. Då springer lagerkostnaderna snabbt iväg.
5 tips för dropshippare
- Hitta rätt partner
Var noggrann med att välja rätt leverantör. Att någon säger ja till att samarbeta, känns förstås som en seger, men tänk på att du måste kunna lita fullständigt på leverantören. Ni måste ha ett väldigt tajt samarbete. - Hitta rutiner för returer
Glöm inte bort att ta grepp om hur ni ska hantera returer och gör upp med leverantören så att det fungerar. En bra modell är att alla returer går till er och automatiskt genererar en ny order som krediteras. Sedan skickar ni tillbaka de returnerade varorna till leverantören med jämna mellanrum. - Marknadsför ordentligt
Satsa ordentligt på sökmotoroptimering och annonsering. Bara för att du öppnar en butik betyder det inte att folk hittar dit. Allt handlar om att locka relevanta besökare. - Vårda kunderna
Som dropshippare kan du inte ha full koll på hela leveranskedjan. Därför gäller det att se till att allt du faktiskt hanterar själv håller högsta klass. Se till att du har bra kontaktvägar, chatt är bra, och telefonsupport. Det måste finnas folk på plats som kan svara på frågor och hjälpa kunderna till rätta. - Håll koll på lagerstatusen
Det är otroligt viktigt att alla varor du säljer i din e-butik faktiskt finns i lager hos leverantören. Du måste ha järnkoll på lagerstatusen hos din leverantör. Det bästa är om du har ett eget lagersystem som är synkat med leverantörens.