Nyckeln till en lyckad försäljning är att vara ute i god tid. Det tar allt från 6 till 24 månader att sälja ett företag från ax till limpa, menar Jesper Georgii-Hemming. Vissa av hans kunder har tagit kontakt redan upp till sju år innan försäljning och låtit processen mogna fram.
– Fördelen med att ha gott om tid är att du kan vänta in både rätt timing och rätt köpare. Du hinner jobba på att höja bolagets resultat och se till att den administrativa delen av företaget är i bra skick inför en försäljning, säger Jesper Georgii-Hemming som också är franchiseinnehavaren för Stockholm och Mälardalen på Företagsförmedlingen.
Att sälja sitt företag handlar inte enbart om det ekonomiska utfallet, utan är ofta en mer känslofylld resa än de flesta förväntar sig.
Jesper Georgii-Hemming
– Jag brukar säga att vi företagsmäklare är handelsresande i emotioner med vissa ekonomiska förtecken. Det är många fler mjuka värden inblandade i en företagsförsäljning än man kanske tror. Speciellt när det kommer till själva förhandlingen. Vad ska hända med dina medarbetare, får de möjlighet att utvecklas med den nya ägaren, hur länge ska du själv jobba kvar, vad är rätt värde för ditt livsverk?
Fullt fokus på försäljningen behövs
Ett vanligt misstag är att företagare underskattar den totala dedikationen och engagemanget som krävs för att genomföra en lyckad försäljning.
– Visst går det att sätta ut en annons själv för att hitta köpare på egen hand. Men det är svårt att hinna med att både sitta i produktionen och samtidigt sköta allt med försäljningen själv. Mitt råd är därför att anlita en extern rådgivare som kan hjälpa dig med värdering, att hitta köpare, och inte minst förhandla åt dig. Rådgivaren projektleder hela processen och står helt på din sida för att du ska få så ett så förmånligt pris och förmånliga villkor som möjligt, säger Jesper Georgii-Hemming och fortsätter:
– När man anlitar en professionell och erfaren transaktionsrådgivare så utjämnas dessutom det kunskaps- och erfarenhetsgap som kan finnas mellan köpande och säljande part. Köparen är inte sällan proffs på förvärv.
Vänder man sig till en extern transaktionsrådgivare får man också ofta hjälp att hitta och/eller utvärdera köpare till sitt bolag.
– En köpare kan vara allt från en kompanjon eller någon annan som redan arbetar i företaget till en konkurrent eller någon som vill ta sig in i branschen. Värdet på ditt bolag ser givetvis olika ut för olika köpare så här kommer vikten av att kunna förhandla in igen. Det är inte ovanligt att det kan skilja miljontals kronor mellan olika bud.
De här branscherna är heta just nu
Jesper Georgii-Hemming jobbar med transaktioner på mellan 10 till 300 miljoner och med företag inom alla sorters branscher. Han ser att det går mode i vad köpare söker för typ av bolag. Så hur ser trenderna ut just nu?
– Alla söker bolag med god historik och god vinstmarginal, som kan visa en stigande trend. Techföretag i allmänhet och SaaS-bolag i synnerhet är eftertraktade nu och likaså generellt skalbara verksamheter. Iskallt på marknaden är så kallade turnaround-företag, alltså företag som har gått dåligt och behöver en kapitalinjektion samt traditionella byggbolag. Däremot byggservicebolag, de som sätter in glas, lägger taket, eller bereder marken utanför rådet det hög efterfrågan på just nu.
3 tips om att sälja sitt bolag från Jesper Georgii-Hemming
- Anlita en extern rådgivare
Det tar mycket tid och energi att sälja ett bolag. Som ägare får du inte tappa fokus på verksamheten. Det kan få ödesdigra konsekvenser för resultatet och påverka försäljningen negativt. Att sälja företag gör du oftast bara någon gång i livet, medan transaktionsrådgivare som jag själv och kollegor i branschen jobbar heltid med detta. - Höj värdet på företaget
Ingenting slår att arbeta på resultatet för att höja värdet på bolaget. Om du sätter dig i köparens situation så vill han eller hon få avkastning på investeringen. Så jobba med att sälja, sälja, sälja i ditt bolag och tappa aldrig fokus på din kärnverksamhet. Jobba hårdare än någonsin för resultatets skull. (Se där, ytterligare skäl på att ha en extern rådgivare så att du kan ha fullt fokus på driften av företaget.) - Ordning och reda
Handen på hjärtat, vet du var aktiebreven och aktieboken är i detta nu? A och O är att ha ordning på papperna för att det ska bli så enkelt som möjligt för en köpare att bedöma ditt företags kvalitet. Här gäller det att du kan visa bokslut och historik så klart, men även aktiebrev, aktiebok, försäkringsbrev, anställningsavtal, kund- och leverantörsavtal och så vidare. Har man inte ordning på torpet står man sannolikt inför en större utmaning att få rätt betalt för sitt livsverk.