![](https://www.allabolag.se/bloxy/*?file=shutterstock_623293982_500.jpg)
Mats Horn är grundare av bolaget Tinitell som tillverkar en armbandsmobil för barn med GPS. Deras crowdfundingkampanj på Kickstarter nådde målet att få in en miljon kronor på bara sju dagar år 2014 och har beskrivits som en stor framgång i media.
– Idag vet jag att man ska inte använda crowdfunding för att finansiera ett bolag. Det ger inte tillräcklig med pengar, säger Mats Horn.
På Kickstarter får investerarna själva ett exemplar av produkten eller motsvarande som belöning och inte ekonomisk utväxling i reda pengar. Ett stort antal människor i 80 länder stöttade Tintiells Kickstarterkampanj. Den stora anstormningen ledde till en rad problem för bolaget.
– När kampanjmålet var uppnått insåg jag behövde ytterligare 20 miljoner till för att få igång produktionen och utveckla produkten klart. Vi blev jätteförsenade och fick en mängd missnöjda Kickstarterkunder. Det tog tid och kraft att reparera vårt anseende.
Förhandsintresse viktigt
Crowdfunding handlar i grunden om en chans till finansiering, marknadsföring och produktutveckling. Equity Funding växer starkt just nu där finansiärer får en litet innehav i bolaget mot att de investerar större belopp. Annars har den vanligaste kompensationsformen varit att investerare får produkten eller får ta del av tjänsten.
En ny undersökning visar att de branscher som lockar flest inom svensk gräsrotsfinansiering är AI/robotteknik, följt av läkemedel/hälsa och fastigheter. Arash Sangari är startup-ansvarig på Tillväxtverket. Han menar att alla idéer inte passar för crowdfunding. Förmågan att skapa engagemang är avgörande:
– Enligt min erfarenhet går produkter eller tjänster som är lätta att förstå och som riktar sig till konsumenter bäst. Men det kräver en väl förberedd kampanj och att man skapar ett stort förhandsintresse hos sin publik innan man drar igång crowdfundingprocessen.
Vad är det vanligaste missförståndet kring crowdfunding?
– Många tror att det är ett enkelt sätt att skrapa ihop pengar och glömmer administrationen med flera småägare i bolaget. Entreprenörer måste sätta upp realistiska förväntningar på vad som ska levereras. Lyckas man med det har man många trogna ambassadörer, gör man inte det har man många besvikna investerare, säger Arash Sangari på Tillväxtverket.
Bra idé avgörande
Tillbaka till Mats Horn och Tinitell. Att de lyckades attrahera så många investerare via Kickstarter tror han beror på att produkten var unik och med en design som tilltalade många. Med tanke på de problem det skapade för bolaget, ångrar han Tinitells Kickstarterkampanj?
– Det hade varit en klart lugnare tillvaro för oss om vi hade haft rätt finansiering på plats innan. Samtidigt fick vi en ovärderlig marknadsföring genom Kickstarter. Kanske hade jag inte fått träffa lika intresserade investerare efteråt utan den hype som uppstod. Vi fick till slut in 50 miljoner från traditionella riskkapitalister.
Trots det begärdes i början av 2018 den svenska delen av Tinitell i konkurs eftersom investerarnas tålamod tog slut. Bolagets amerikanska holdingbolag lever vidare och Mats Horns ambition är att starta ett nytt svenskt bolag som ska färdigställa nästa generation av Tinitell.
Vad är ditt bästa råd till andra företagare kring crowdfunding?
– Om du har en enkel produkt, som en bok, då kan crowdfunding fungera som en finansieringskanal. Men annars se det främst som ett sätt att marknadsföra er på, säger Mats Horn.
Tips: Lyckas med din crowdfundingkampanj
- Gör research
Undersök vilka plattformar som kan ge dig bäst utdelning. Fundera på vad investerarna ska få i utbyte. Studera hur andra kampanjer har sett ut för företag som liknar ditt. Vad har de gjort, vilka har lyckats, vilka har misslyckats.
- Lägg tid på ditt material
Din idé ska tilltala så många som möjligt. Det vanligaste är att presentationen görs både i skrift och film. Visa vad din produkt eller tjänst tillför och varför man ska stötta projektet. Se till att du kommer kunna hålla det du lovar i kampanjen. Tänk på att du bygger ditt varumärke redan här.
- Förbered din publik
Bygg upp ett intresse kring kampanjen i förväg. Det kräver att du syns online och i sociala medier. Du kan blogga om projektet och förberedelserna, räkna ner dagarna till kampanjstart i social media och så vidare. Ta hjälp av vänner och bekanta för att sprida innehållet.
- Planera framåt
Förlora inte kontakten med de som stöttat dig. Ha en plan för hur du ska hantera investerarna efter kampanjens slut. Engagemanget brukar vara högt, dra nytta av det genom regelbundna uppdateringar så att investerarna blir dina ambassadörer.
Källa: Demoskop på uppdrag av crowdfundingföretaget Pepin 2018