Vad är då en advisory board? Vi bad Christine Andersson att reda ut begreppen. Christine jobbar med affärsrådgivning till ägarledda företag på LRF Konsult. Ofta handlar det om verksamheter med endast några få anställda och heltidsengagerade ägare.
Passar det mindre företaget
– Enkelt uttryckt är det ett bollplank, en grupp som har en rådgivande funktion till företagets ägare eller ledning. På många sätt har den därmed samma funktion som en styrelse i ett aktiebolag, men en viktig skillnad är att den inte har något juridiskt ansvar. Eftersom medlemmarna i gruppen inte har något formellt ansvar har företaget heller inte några skyldigheter att informera och rapportera. Och ägarna väljer själva om de vill följa råden som gruppen ger.
– Därför är det här en lösning som passar många mindre företag. Det kan också vara ett bra första steg, ett sätt att pröva sig fram, för företaget som funderar på att inrätta en professionell styrelse på sikt, säger Christine.
Vilka är de viktigaste argumenten för att företag ska ha en advisory board?
– Det viktigaste är att det ger en unik möjlighet att få input från personer som ser på verksamheten med nya ögon. Alla verksamheter mår bra av att någon kommer in och vågar ställa kritiska frågor och trampa på ömtåliga tår. Sådana processer ger lite puls och kan bli startskottet för förändringar som tar verksamheten framåt, säger Christine Andersson.
Samtidigt låter det lite jobbigt, eller? Det kan ju kännas tufft att bli ifrågasatt.
– Det är sant. Det kan kännas lite som att bli körd i en torktumlare. Men det får man ta. Ger man sig in i det här får man vara beredd på att bli ifrågasatt. Det är liksom en viktig del av upplägget. En advisory board som bara klappar medhårs sköter inte sitt jobb. Då tappar man hela syftet. Gruppen är där för att identifiera problem och flaskhalsar, och hitta vägar till utveckling.
– För att undvika konflikter brukar jag dock rekommendera att väntar lite med att ta upp de allra känsligaste frågorna. De första mötena bör man fokusera på att få gruppen att fungera och bygga upp ett förtroendefullt samarbete.
Ett annat viktigt syfte kan vara att knyta till sig kompetenser som inte finns i företaget.
– När man sätter samman den här gruppen kan man välja att söka efter personer som har sin kompetens inom samma affärsområde som företaget verkar inom, men man kan också söka sig utanför det. Ett annat upplägg är att låta gruppen bestå av en eller två fasta externa medlemmar, men vid vissa möten ta in ytterligare någon för att få fokus på en specifik fråga som ska behandlas just då.
Hur hittar man lämpliga kandidater till sin advisory board?
– Det bästa är att se sig om i sina nätverk. Välj personer du ser upp till och som du tror kan ha något att tillföra. Och tänk på att det är viktigt att leta efter personer med integritet, som vågar stå för sina uppfattningar. En god idé kan vara att börja med att upprätta en kravprofil som tar fasta på vad du vill ha ut av samarbetet. Och skulle du inte hitta någon i dina nätverk finns det flera managementkonsulter som kan hjälpa till med rekryteringen eller stå till förfogande själva.
Hur ska man tänka när det gäller arvoden?
– Det varierar. I vissa fall blir den du frågar smickrad och tycker bara att det är roligt att få bidra med sin kunskap och erfarenhet. Inte minst kan det gälla för seniora rådgivare. Men ofta förväntar sig hon eller han att bli rimligt arvoderad för sin insats. Låt säga att ett möte tar tre timmar, då kan kanske ett arvode på 2 500-3 000 kronor vara skäligt.
– Mitt generella råd är dock att vända på frågan och be den tillfrågade att säga vad hon eller han begär. Det viktiga att komma ihåg är att en fungerande advisory board är en lönsam investering. Kostnaden blir nästan alltid lägre än intäkten i form av ökad lönsamhet.
6 tips för att komma igång med en advisory board
- Inventera dina nätverkSe sig omkring brett. Fundera över vilka du beundrar och har förtroende för. Vilka skulle kunna tillföra något i arbetet? Ett annat spår är att vända dig till en professionell rådgivare eller konsult. Två fasta externa ledamöter kan vara en bra utgångspunkt. Fundera också på möjligheten att adjungera personer med specifika kompetenser vid enskilda möten.
- Planera
Fyra möten om året kan vara en lämplig modell för de flesta företag. Börja med att göra en grovplanering för årets möten. Satsa på ett tema för varje möte, men gör ekonomi till en stående punkt. Produktion, personalfrågor, marknad och försäljning bör också tas upp på olika sätt. - Precisera dina förväntningar
Var från början tydlig med vad du förväntar dig av gruppen och dess arbete. Det är bra för alla parter att det kommer upp på bordet så tidigt som möjligt. Men var samtidigt öppen för inspel från gruppen. De kan ha värdefull input som du överhuvudtaget inte har tänkt på. - Släpp på prestigen
Att ifrågasätta och visa på nya lösningar är gruppens kanske viktigaste uppgift. Välj att se det som en möjlighet istället för ett hot. - Tystnadsplikt
I en advisory board omfattas ledamöterna inte av formell tystnadsplikt. Men det är ändå avgörande att ni kan prata fritt i detta forum. Det är en förutsättning för att ni ska kunna känna förtroende och ha högt i tak. Skriv därför ett kontrakt som omfattar full sekretess. - Utvärdera och omvärdera
Avsluta varje verksamhetsår med en utvärdering. Vad har fungerat bra? Vad har fungerat sämre? Behöver ni ändra på något? Kanske är det dags att byta ut någon eller några av ledamöterna. De var kanske rätt för verksamheten när de tillträdde, men nu har de gett det de har att ge. Nu behövs kanske nya krafter med andra perspektiv.