Hedvig har bland annat varit globalt ansvarig för talent aquisition på riskkapitalbolaget EQT. I den rollen deltog hon också i arbetet med att utforma bolagets venture capital-strategi gentemot mindre bolag. Idag driver hon det egna bolaget People Equity, som hjälper allt ifrån startups till börsbolag att skapa rätt förutsättningar att växa samt jobbar med frågan hur mer av det svenska riskkapitalet ska hamna i bolag ägda eller grundade av kvinnor.
Så, Hedvig, vad ska man tänka på innan man ger sig ut och jagar riskkapital?
Hedvig Öster
– Det beror väldigt mycket på vilken fas som bolaget befinner sig i. Handlar det om en startup är den centrala frågan om idén är redo. Är den det behöver du vara säker på att den också är välformulerad och testad. Det en sak att du själv tror på potentialen, men du måste våga dig utanför dig egen komfortzon och testa.
Oavsett om det gäller en startup eller ett mer etablerat bolag är det avgörande att man har rätt team på plats. Det gäller att kunna visa det för investeraren på ett trovärdigt sätt.
– Ett attraktivt startup har ett team vars kompetens matchar tillväxtcaset, som visar på mångfald och att medarbetarna kompletterar varandra, säger Hedvig Öster.
Analysera kompetensbehovet
Till grundare av bolag som befinner sig i ett tidigt utvecklingsskede ger Hedvig Öster rådet att noga fundera över vilka kompetenser som saknas. ”Vad är det jag själv inte kan?” blir då den relevanta frågan.
– Om du är stark på det kommersiella men svagare på finanssidan kommer du troligtvis att ha nytta av till exempel en CFO-profil. Samtidigt är det farligt att stirra sig blind på kompetensprofilen. Det är lika viktigt att titta på individerna som ska adderas till teamet. Vilka personliga egenskaper och erfarenheter bör de ha för att inte bara fungera tillsammans med dig utan också komplettera dig?
För investerare är just personliga egenskaper ofta väl så viktiga som affärsplaner, tillväxtstrategier och visioner. Trenden är att investerare i högre grad investerar i människor än i affärsidéer.
Har du det som krävs?
– För att vara beredd att riskera sina pengar vill investeraren känna sig säker på att du är en person som har ”grit” – alltså att du är uthållig och klarar att hantera motgångar. Söker du riskkapital är det bra att fundera på hur du lyfter upp dina styrkor utan att nödvändigtvis få en direkt fråga att presentera dem. Hur visar du att du kan ta feedback och bli coachad? Investerare lär inte vara jätteintresserad om de inte tror att du kommer lyssna, kan ta till dig ny information och göra något av den, säger Hedvig Öster.
Omvänt är det lika viktigt att investeraren har egenskaper som passar den som söker kapital. Därför är det klokt att göra noggrann research innan man bestämmer sig för vilka investerare man ska vända sig till.
– Även om det inte är en ny kompis du är ute efter kommer du och din finansiär att behöva bygga en bra relation med ömsesidigt förtroende. Mitt råd är att du funderar över hur du vill att den relationen ska se ut, och ganska konkret vad du vill ha ut av den. Befinner du dig i en fas där rådgivning och coachning är centralt kan det ofta vara bättre att rikta in sig på ängelinvesterare än på fonder. Men oavsett det är det avgörande att ni delar grundläggande värderingar.
7 skäl till att investeraren säger nej
1. Din idé är inte redo
Det räcker inte att bygga en produkt eller en tjänst hemma på pappret. Många är alltför rädda för att prata om sin idé och testa den på andra. Men det är just det du måste våga. Prata med potentiella användare och samla in deras feedback. Och se till att ha siffror som underbygger din affärsidé.
2. Du är inte redo
För att få en investerare med på tåget måste du kunna visa att du har de personliga egenskaper som krävs för att förverkliga din idé. Investeraren behöver bra svar på varför du är den som har förmågan att förverkliga affärsidén.
3. Ditt team är inte komplett
Kanske finns det kompetensluckor som avskräcker. Kanske saknas det mångfald. Fler och fler fonder och investerare börjar ställa krav på diversifiering och inkludering. Kinnevik har till exempel bestämt sig för att endast satsa i bolag som har en strategi på det området när det handlar om follow up-investeringar.
4. Din pitch saknar struktur
Se till att ha en bra pitch deck som grund. Om du inte vet hur du ska gå till väga första gången finns det flera Venture Capitale-fonder och startup-forum som erbjuder gratis mallar och templates. Ibland är den enklaste lösningen en googling bort.
5. Din idé är inte skalbar
Söker du riskkapital handlar det inte om att ”bara” starta företag. Modellen måste i de allra flesta fall visa hur ditt startup ska generera snabb tillväxt. Det skadar inte heller att ha funderat på exitscenarier redan i ett tidigt skede.
6. Investeraren är fel just för dig och din affärsidé
Kanske har du vänt dig till någon som är inriktad mot andra branscher eller marknadssegment. Kanske stämmer ni inte ihop värderingsmässigt. Gör din research in den mån det går för att hitta investerare med erfarenhet av just dina utmaningar och din bransch.
7. Du ansöker om ett orimligt kapitaltillskott i förhållande till bolagets planer
Då behöver du fundera över om bolagets storlek och ambitioner matchar den fas bolaget befinner sig i. Inget fel med att skruva upp värderingen lite, men tappa det inte helt och visa att du spenderar pengarna på saker som gör skillnad. Och tänk på att du alltid ger upp något när du tar in kapital utifrån.