Fredrik Landström arbetar som företagsrådgivare på Almi Företagspartner Nord i Luleå sedan drygt två år. Främst arbetar han med Almis långivning.
– Hit vänder sig företagare som av olika anledningar har ett behov av marknadskompletterande lån. Vi kan ofta låsa upp knuten och möjliggöra att affären blir av via ett lån. Det känns bra att verka för att företagare ska kunna skapa tillväxt, säger Fredrik Landström.
Så hur mår företagen idag efter allt som hänt under coronakrisen?
– Ja, det är lite blandat. Vissa näringar är så klart mer påverkade än andra. Till exempel turism, restauranger och kreativa näringar har påverkats mer än andra branscher. Men vi ser samtidigt att de åtgärder som staten satte in fick effekt. Almis brygglån efterfrågas till exempel i allt lägre utsträckning i min region samtidigt som vi ser att allt fler satsar på tillväxt.
God likviditet, god nattsömn
Lite förenklat är likviditet att kunna betala sina räkningar i tid menar Fredrik Landström. För honom hör likviditet ihop med en god nattsömn.
– Har man inte koll får man ont i magen. Att oroa sig för att inte kunna betala skatt, löner eller om storkunden kommer att betala i tid är inte bra för nattsömnen. God likviditet är också en buffert för oförutsedda händelser. Om det blir fel på grävmaskinen men du inte har pengar till att reparera den, ja då kan det bli ödesdigert för ditt företags överlevnad.
Att ha bra kännedom om sin bransch och verksamhet är en viktig förutsättning för att förstå sin likviditet. Alla bör ställa sig frågan var det egna företag är känsligt när det kommer till likviditet tycker Fredrik Landström.
– Om du behöver låna pengar, börja med att analysera vilket hål de pengarna ska täcka. Kanske behövs det andra åtgärder som kan lösa likviditetsbristen långsiktigt så att du slipper ta ytterligare ett nytt lån i framtiden, säger Fredrik Landström och fortsätter:
– Tänk igenom alla de här in- och utflödena som rör lager, betalnings- och fakturarutiner, säsongsvariationer, kompetens. Du måste kanske anställa en riktigt bra säljare, förhandla med leverantörer om betalningstider, se över när och hur du fakturerar, se till att agera smartare med lagerhanteringen. Det är kanske inte är optimalt att köpa badbollar till ett lågt pris i december och sedan vänta på att få sälja dem ända till sommaren.
Vanliga fällor
En vanlig fälla företagare går i är att man inte har nog med pengar på kontot för att parera händelser förknippade med säsongsvariationer.
– Säg att du har en säsongsbetonad verksamhet som drar igång med buller och bång på våren. Då ska du sätta igång personal, maskiner och anläggningar. Du ska ut med löner och drivmedel innan du egentligen har fått fakturera för ditt jobb. Det är ett vanligt misstag att man då har för lite pengar på kontot. Många parerar detta genom att ha en förhandlat om en kontokredit hos sin bank. De har agerat innan problemet uppstår och det är det som är det viktiga. Att fatta ekonomiska beslut i rätt tid, säger Fredrik Landström.
En annan vanlig fälla för småföretagare är paradoxalt nog när man har en stor kassa.
– Då kan det ibland hända att man gör obefogade investeringar som kanske inte rör den löpande verksamheten. Man bränner en stor del av kassan på en ny företagsbil istället för att ta ett lån. Som bekant är det svårt att betala räkningar med anläggningstillgångar så tänk efter där.
Utan ett jämnt in- och utflöde av pengar kommer företagets motor att börja hacka. Fredrik Landström uppmanar företagare att se likviditeten som ett smörjmedel som du behöver ha tillräckligt av för att hela tiden kunna betala räkningarna i tid. Han sammanfattar:
– Vi fattar dagligen ekonomiska beslut. Att inte agera är också ett beslut, men sällan ett bra sådant. Se till att vara proaktiv och reagera på sådant som du på förhand kan se kommer hända. Det går ofta att påverka likviditeten mer än man tror, säger han.
5 tips från Fredrik Landström för att få bättre likviditet
- Lär känna ditt företag
Vad är ditt företag känslig för när det kommer till kapitalbindning. Titta på in- och utflödena i ditt företag så att du gör rätt saker vid rätt tillfälle. Vad kan du optimera gällande ditt lager, in- och utbetalningar och så vidare.
- Gör en enkel likviditetsbudget
Har du haft bolag en längre tid har du bra koll på vilka datum lönen ska ut, när momsen ska ut och så vidare. Spalta upp en kolumn för intäkter och en för utgifter. Jämför med förra årets månader så du vet vilka utbetalningar och inbetalningar du brukar ha när på året. Gör du detta med en vy framåt över en till tre månader så får du det ett lugn. Ser du att det kommer att bli problem framöver, då kan du parera det. Fatta ett ekonomiskt beslut till exempel ta in ett aktieägartillskott eller ta ett lån.
- Var inte bank åt dina kunder
Om du har 10, 20 eller 30 dagar är oerhört likviditetspåverkande. Likaså hur ofta du fakturerar, du kanske sparar all fakturering till slutet av månaden. Om du fakturerar den 31 eller 1 påverkar i sin tur när du ska in med momsen.
- Ha koll på kunderna du gör affärer med
En kundfordringspost ska bli kassa ju, men är det en kund som är på obestånd, då kan man få problem. Speciellt när du har en ny kund eller en stor affärer bör du alltid kolla upp hur kundens ekonomiska status ser ut.
- Lär dig verktygen
Lär dig använda de verktyg du har för att styra din likviditet. Det här med vilka betalningstider du ger kunderna är ett sådant verktyg. Att optimera ditt varulager och hur stor din kontokredit är, är två andra exempel.