- Jag imponeras av alla modiga personer och företag som nu, när många branscher har det tufft, vågar testa nya digitala verktyg och infrastrukturer för att hålla affärsverksamheten igång. En del företag genomför plötsligt nyrekryteringar helt digitalt, som om de aldrig har gjort annat, säger Ulrika Ledel.
Hon konstaterar att det ofta handlar om mindre företag och märker att många av dessa har kommit långt på sin digitaliseringsresa, framförallt i Norden. Hon menar att fler mindre företag skulle tjäna på att se över arbetsrutiner och hitta arbetsmoment där man kan arbeta mer digitalt för att spara både tid och pengar, och därmed få tid över åt kärnverksamheten.
-Vi befinner oss i en digital revolution som är jämförbar med den industriella revolutionen och som påverkar stora delar av vårt samhälle. Jag vill påstå att alla företag tjänar på att digitalisera, sedan varierar det så klart mellan både branscher och enskilda företag hur långt man kan gå, säger hon.
Automatiska betallösningar
Betalningar är ett område där den digitala utvecklingen går snabbt. Ulrika Ledel ser att kraven och efterfrågan inom företagsvärlden på att både kunna ta betalt och betala, blir allt mer lik de som finns på konsumentmarknaden.
-Det finns ett tydligt behov på företagssidan av datadrivna, initierade betalningsmetoder som sköter sig själva, sömlöst. Lösningar till vilka företag kan koppla upp sina produkter och tjänster eller hela lager. Försäljningar och inköp kan sedan ske automatiskt, dygnet runt, med kunder och leverantörer världen över, säger hon.
De företag som lyckas bäst med att anpassa sig till denna verklighet kommer att få en stor konkurrensfördel. Men hur ska man agera som företagare nu för att hänga med i den digitala utvecklingen inom betalningar? Ulrika Ledel har tre råd:
1. Identifiera säkerhetsrisker tidigt
-Idag förväntar sig de flesta att företag ska kunna genomföra en betalning i realtid över landsgränser, dygnet runt. Men bakom en sådan lösning ligger det en komplex infrastruktur som ställer stora krav på säkerhet. Viktigt är därför att identifiera både hot och möjligheter med en digitalisering tidigt i processen. Här finns det professionella partners som kan hjälpa till om det känns för komplicerat.
2. Börja med er själva
-De anställda är era bästa ambassadörer. Digitaliseringen ska helst genomsyra hela företaget, både mot kund, i de bakomliggande systemen samt hur era anställda arbetar. I dag finns det digitala verktyg för inköp, utlägg och kvittohantering, både som app och webbverktyg. Dessa verktyg hjälper till att förbättra arbetsrutinerna, samtidigt som de skapar en känsla internt, av att arbeta på ett effektivt, digitalt bolag.
3. Hitta samarbetspartners
Ni behöver inte vara bäst på allt själva. Försök hitta samarbeten, exempelvis med andra företag för
att uppnå den bästa digitala lösningen för era kunder. Kanske kan ni börja sälja nya tjänster och produkter tack vare digitaliseringen i sig?