Det är IKEA som ligger på första plats och anledningen är inte Billy bokhyllor eller Pax garderober utan den sorgliga nyheten om att grundaren Ingvar Kamprad gått bort.
På andra plats hittar vi en nykomling; det är Mobile Group, ett telekomföretag vars rekryteringsvideo hissats och dissats och fått en enorm spridning i sociala medier. Bra eller dåligt låter vi vara osagt men de har i alla fall fått mycket publicitet.
Klockmärket Daniel Wellington finns som vanligt med på listan, denna gång på plats 3. Under januari skrevs det om en tidigare toppchef som lanserade eget klockmärke, det i kombination med det stora generella intresset för företaget kan ha bidragit till sökningarna.
Boomerang hittar vi på fjärde plats, det hänger säkert ihop med nyheten om att företaget försatts i konkurs. Veckan efter skrevs det även om en ny ägare som trädde in för att rädda varumärket.
Jocke och Jonna AB brukar finnas med på listan och gör så även i januari då det skrevs en hel del i media om hur framgångsrika paret är. De utsågs även till mäktigast i landet då Medieakademin sammanställde inflytande och räckvidd i sociala medier.
På sjunde plats finns Gekås och här är en gissning att den avslöjade stöldhärvan som nystades upp i januari har bidragit till sökningarna.
På plats åtta finns Praktikertjänst som det skrivits mycket om i samband med turerna kring driften av Simrishamns sjukhus.
På plats nio och tio hittar vi två svenska bolag, H&M och Spotify. Även här har det skrivits mycket i media, i H&Ms fall negativa skriverier då de anklagades för rasism i samband med en huvtröja. I Spotifys fall hänger sökningarna gissningsvis ihop med den stundande börsintroduktionen.