Tänker du efter låter det kanske som en självklarhet, eller gör det verkligen det?
– Jag skulle nog säga att väldigt många företag har överraskande dålig koll på sina dolda tillgångar. Och det är inte särskilt bra. Att ha en medvetenhet, och en strategi på det här området är nämligen en förutsättning för att kunna skydda sina immateriella tillgångar, säger Anna Lundqvist, strategisk samordnare på PRV.
Anna har arbetat på PRV sedan 2001. Hon började som patentingenjör, då med uppgift att granska patentansökningar. Idag handlar hennes jobb om att kunskapshöja svenska företag om immateriella tillgångar. Och det behövs, menar hon.
– Ja, i synnerhet när det handlar om mindre företag. De riktigt stora har oftast bra koll, men de mindre tror ofta att det är mer komplicerat än det i själva verket är. I många fall känner de också att de inte har tid att tänka over och läsa på, eller ens skaffa sig en strategi för hur de hanterar sina immateriella tillgångar.
Varför är det så viktigt?
– För att de immateriella tillgångarna ofta är de som möjliggör tillväxt, ökad försäljning och lönsamhet. De flesta förstår att unika tekniska lösningar är viktiga att skydda. Men det är bara en av många typer av immateriella tillgångar. Ta ett företag som Tree Hotel, som ligger i de norrbottniska skogarna. Deras unika affärsidé är att erbjuda boende uppe bland trädtopparna i orörd natur. De fantasifullt utformade och komfortabla trädkojor som utgör hotellets rum representerar förstås ett stort värde. Men företagets största ekonomiska tillgång är ändå deras varumärke och kundregister. Det finns många som skulle vilja komma åt det, säger Anna Lundqvist.
Hur gör man för att identifiera sina dolda tillgångar?
– Den första frågan att ställa sig är om verksamheten har något unikt som du inte vill att någon annan ska kunna använda eller sko sig på. Kanske handlar det om något så enkelt som ett namn, ett varumärke eller rent av en webbadress. Kanske säljer du en produkt som har en design som skiljer den från andra på marknaden. Själva affärsidén kan också vara en viktig tillgång, liksom kompetens. Ett företag som förfogar över unik spetskunskap har en strategisk fördel gentemot sina konkurrenter. På PRV:s hemsida har vi ett test som hjälper företag att identifiera sina dolda tillgångar. Det är en bra början. Många företag väljer sedan att ta hjälp av någon form av immaterialrätts- eller patentbyrå. Det kan vara klokt om den egna kompetensen inte räcker till.
Vilken typ av dolda tillgångar är vanligast att missa?
– Jag skulle säga att det är upphovsrätten. Den finns till för att skydda musik, film, litteratur och annat konstnärligt skapande. Den uppstår med automatik när man skapar verket och registreras ingenstans. Det gäller att ha koll på upphovsrätten innan man använder en låt i något sammanhang, eller använder en bild man har hittat på Google. Gör man det utan att försäkra sig om att det är okej med den som äger rättigheterna kan det bli dyrt.
Hur ska ett företag tänka kring skydd av immateriella tillgångar?
– Det gäller att sätta fingret på vad det är som företaget ska göra affärer på i framtiden. Att tänka efter vilka faktorer som gör detta möjligt. Det avgörande är att kunna utnyttja de faktorerna utan konkurrens. Har företaget en egen teknisk lösning vill du inte att någon annan använder den, och du vill säkert inte att någon annan kallar en produkt för samma namn som du använder. Ser produkten ut på ett sätt som gör den unik? Tänk att allt som är affärskritiskt också kan vara värt att skydda. Du behöver också fundera över företagets framtida planer. Ska det bara ha verksamhet i Sverige, eller finns det planer på internationell expansion. Det är avgörande för vilken typ av skydd som kan behövas.
De vanligaste immateriella tillgångarna
- Knowhow och kompetens
Din egen och personalens kunskap kan utgöra en stark immateriell tillgång. Över tid kan den vara svår att skydda fullt ut. Att se över anställningsavtal och främja trivsel och goda arbetsvillkor är en start. - Företagshemligheter
Hemligheter är svåra att skydda. Viktigt att se över sättet på vilket företagshemligheter dokumenteras, men också att upprätta avtal som förhindrar att de i organisationen som har kännedom om hemligheterna inte för dem vidare om de slutar eller byter jobb. Att se över företagets datasäkerhet kan också vara motiverat. - Affärsidé
En bra affärsidé eller affärsmodell kan vara det som skiljer dig från konkurrenterna. Den kan också vara en stor tillgång när det gäller att attrahera såväl kunder som samarbetspartners och personal. Själva idén är svår att skydda, däremot är det möjligt att skydda en logotyp eller annat kännetecken som uttrycker känslan i affärsidén. - Databaser och register
Kundregister och andra databaser kan utgöra ett stort värde. Se till att skydda informationen för att hindra dina konkurrenter att komma åt den. Det kan också finnas möjligheter att tjäna pengar på uppgifterna genom att sälja eller licensiera ut dem till utvalda aktörer. Tänk på att uppgifterna måste hanteras i överensstämmelse med dataskyddsförordningen GDPR. - Varumärke
Kunder är ofta lojala mot varumärken de känner förtroende för. Ett välvårdat varumärke är därför en lönsam investering. Att bygga ett framgångsrikt varumärke är en process som måste genomsyra, och vara förankrad i hela organisationen och verksamheten. Ett varumärke kan skyddas genom registrering. Tänk på att skyddet behöver utökas om det ska gälla på marknader utanför den svenska. - Design
Säljer du en produkt vars utseende utgör ett starkt köpargument? Då kan det löna sig att ansöka om ett designskydd. Beviljas registreringen gäller designskyddet i fem år, men kan förlängas till maximalt 25. Skyddet gäller produkter eller produkters utseende. - Upphovsrätt
Konstnärer, författare, fotografer, musikskapare och andra kreatörer (till exempel skapare av datorprogram) äger själva rätten att bestämma över hur deras verk får framföras, visas eller spridas. Upphovsrätt går inte att ansöka om, skyddet uppstår med automatik i och med att verket skapas och gäller i 70 år efter upphovspersonens död. - Domännamn
Ett slagkraftigt och relevant domännamn är en avgörande tillgång för de flesta företag. Domännamn skyddas genom registrering, men skyddet omfattar inget annat än just den aktuella domänen. Den som vill ha ett domännamn som överensstämmer med företagets namn gör klokt i att registrera domänen så snart som möjligt. - Uppfinningar eller tekniska lösningar
Har du uppfunnit något eller hittat ett nytt sätt att lösa ett tekniskt problem. Genom att ansöka om patent kan du hindra konkurrenter från att utnyttja det du har kommit på.