Nio av tio jobbsökare gör idag research på nätet om nya arbetsgivare. Det är precis det som Careereye fångar upp. De driver en jämförelsesajt inte helt olik Tripadvisor. Hos Careereye kan anställda på företag – både nuvarande och tidigare – betygsätta och berätta om sina arbetsplatser. Idag finns det 50 000 betyg och omdömen på sajten.
Tommie Cau, vice vd på Careereye, menar att de blir kompisen på insidan som hjälper till att visa hur det är att jobba på den arbetsplats man är intresserad av. Careereye erbjuder även företagen att vara delaktiga och berätta om sig själva genom att blanda betyg och konstruktiva omdömen från medarbetare med innehåll om kultur, arbetsplatsen och pågående rekryteringar.
Varför ska arbetsgivare ha en företagssida hos er tycker du?
– I Talent Management Barometern 2016 säger 80 procent av HR-ledarna att employer branding kommer att bli allt viktigare för att kunna attrahera talang. Företagssidan är ett viktigt nav i att bygga ett autentiskt och transparent employer brand. Målet är att locka de bästa till just sin organisation. Det handlar om att ge en verklig bild av sig själv som arbetsgivare genom att sätta medarbetarnas upplevelser först.
Är det inte för mycket fokus på vad företag kan göra för sina anställda istället för tvärtom?
– Idag väljer man arbetsgivare utifrån identitet, värderingar och moral snarare än mat på bordet. Då blir det viktigare vad arbetsgivaren kan göra för mig och vem arbetsgivaren är. Även stora, kända företag som tidigare kunde välja och vraka bland talangerna har idag en helt annan konkurrens. De som tycker kandidaterna är för kräsna kommer att få problem, siar Tommie Cau, vice vd på Careereye.
Yobber lyfter människan bakom cv:et
Örebrobaserade Yobber erbjuder ett videorekryteringsverktyg som gör urvalet av kandidater mer träffsäkert. Och enklare. Den som söker jobbet svarar med en video ihop med traditionella ansökningshandlingar. Utifrån videosvaren väljer sen arbetsgivaren vilka som de vill träffa för ”vanliga” intervjuer.
Kostnaden för arbetsgivaren beror bland annat på volymen ansökningar per år. Peter Röseberg, vd på Yobber, tycker att video är en överlägsen hjälp för att sålla fram ett första urval.
– Video är bra om du tycker att personlighet, inställning och drivkraft är viktiga faktorer i beslutet om vem som ska blir er nya kollega. Servicekänsla och rätt inställning till jobbet är inget du hittar i ett cv. Video ger en mycket bättre bedömning så att du kallar rätt kandidater till den fysiska intervjun, säger han.
Videorekrytering lämpar sig för alla. Eller?
Idag har Yobber ett starkt fäste i service- och säljintensiva branscher, där kravet på rätt personlighet går före formell kompetens och utbildning. Peter Röseberg menar att videorekrytering passar speciellt de som har höga volymer ansökningar, hög personalomsättning, låg träffsäkerhet i rekryteringen och en ung jobbsökargrupp vars cv många gånger ekar tomt på ”rätt” uppgifter.
Tror du att Yobber ökar eller minskar mångfalden utifrån ålder, funktionsvariationer, och etnicitet?
– Vi vill öka mångfalden genom att bryta de normer som är förknippade med till exempel cv och personuppgifter. Många av Yobbers kunder upptäcker sökande som annars har svårt att ta sig fram i en rekrytering med bara hjälp av sitt cv. Med videointervjuer får alla gå på en första intervju, säger Peter Röseberg, vd på Yobber.
Novare Potential ökar mångfalden
Det största tillväxthindret för små företag är varken konkurrens eller höga arbetsgivarkostnader, utan att hitta rätt personer att anställa. Något som Företagarnas Småföretagsbarometer för andra året i rad bekräftar.
Samtidigt saknar många nyanlända arbete. Det vill Novare Potential förändra. Genom innovativa rekryteringsmetoder och ett starkt kontaktnät i näringslivet vill de hjälpa nyanlända in i yrkeslivet. De jobbar både med direktrekryteringar och kortare uppdrag i inom exempelvis butik, administration, ekonomi, vaktmästeri, bygg och IT.
Farzad Golchin är grundare och vd för Novare Potential. Nyanlända har ofta har svårt att komma in på arbetsmarknaden eftersom de saknar kontaktnät i Sverige. Det är ett slöseri om vi har människor som inte kan nyttja den potential de har menar han.
– Idag har nästan 25 procent i Sverige mångkulturell bakgrund. Forskning visar att diversifierade team generellt sett är mer innovativa och presterar bättre. Som företag blir det lättare att möta behoven hos de mångkulturella kunderna genom att ha mångkulturella arbetsgrupper. Det innebär konkurrensfördelar i slutändan.
Ni har en modell som heter introduktionsrekrytering. Vad är det för något?
– Det innebär att vi anställer kandidaten under det första året och erbjuder ett mentorsstöd till både kandidat och chef. Ett slags ”kulturellt bollplank” för att säkerställa att rekryteringen blir så bra som möjligt.
Vad är ditt råd till företagare som vill anställa med större mångfald i åtanke?
– Viktigast är att se till vilken kompetens som krävs i rollen och anställa utifrån det. Utmana dina föreställningar om vem som kan ha den kompetensen. Vissa är oroliga för att språket ska vara en barriär. Vår erfarenhet är att har man bara en hygglig grundnivå så utvecklas svenskan väldigt snabbt väl på arbetsplatsen, säger Farzad Golchin på Novare Potential.