Att ha en förmånsbil innebär ofta att bilinnehavet blir billigare än för den som äger samma bil privat. Det är den skillnaden som regeringen och samarbetspartierna nu vill utjämna genom den nya schablonen för förmånsvärde. Ändringen syftar till att det inte ska vara förmånligare att erbjuda förmånsbil istället för lön.
En förmånsbil är som namnet antyder en löneförmån i form av en bil som ägs eller leasas av arbetsgivaren och som den anställde får använda både i jobbet och privat. Den anställde kan antingen avstå lön eller betala för bilen genom ett netto- eller bruttolöneavdrag och beskattas för förmånen utifrån en schablon. Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgift på förmånsvärdet.
Här är förändringarna du som har förmånsbil eller ska skaffa förmånsbil behöver ha kännedom om:
1) Den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar försvann vid årsskiftet
Sedan 2002 har förmånsvärdet för miljöbilar (elbilar, laddhybrider och gasdrivna bilar) beräknats utifrån priset för närmast jämförbara bil utan miljöteknik. Samtidigt fick man förr en rabatt på förmånsvärdet med 40 procent eller som mest 10 000 kronor per år. Vid årsskiftet slopades den rabatten och gav en kostnadshöjning med 435 kronor per månad, vid en marginalskatt på 52,2 procent. Ändringen påverkar inte bara bilar som registreras efter årsskiftet, utan alla bilar som redan är inne i systemet. Totalt berörs ca 75 000 befintliga miljöbilar enligt analysföretaget Vroom.
2) Förändringar i Bonus malus-systemet från och med 1 april
Bonus malus har vi haft i Sverige sedan 1 juli 2018. Systemet ger en bonus till nya bilar med låga utsläpp, medan nya bilar med högre utsläpp får höjd skatt de tre första åren, malus. Det här gäller för nya personbilar, husbilar, lätta bussar och lätta lastbilar.
I år har det skett förändringar i systemet som gäller bilar tagna i trafik från 1 april. Elbilar (de som enbart drivs på el) får en höjd bonus med 10 000 kronor, från 60 000 till 70 000 kronor. Samtidigt har den årliga fordonsskatten höjts för bilar som har ett koldioxidutsläpp högre än 90 gram per kilometer.
För laddhybrider sänks bonusen med i snitt 10 000 kronor. Dessutom skärper man kraven på utsläppsnivåerna för att få miljöbonus från 70 gram till 60 gram koldioxid per kilometer, vilket gör att vissa laddhybrider inte längre är berättigade till bonusen.
Kostnaden och gränserna för utsläpp har också förändrats. För bilar som släpper ut upp till 130 gram per kilometer var skatten förr 82 kronor per gram. Nu har skatten höjts till 107 kronor per gram. Därefter beskattas varje gram över 130 med 132 kronor istället för som tidigare 107 kronor. Det här slår särskilt hårt mot lätta lastbilar vilket beror på att Bonus malus inte tar hänsyn till transportnyttan utan jämställer lätta lastbilar med personbilar. Elektrifieringen har inte heller kommit lika långt för transportbilar. För de fossildrivna fordonen påverkas även förmånsvärdet av detta, eftersom fordonsskatten utgör en del av schablonen.
3) Höjning av förmånsvärdena för nya bilar som registreras från 1 juli 2021
Två delbelopp ändras i schablonberäkningen av bilförmån. Dels det ränterelaterade beloppet och dels det prisrelaterade beloppet. I genomsnitt blir nya förmånsbilar 25 procent dyrare. Mest slår höjningen av förmånsvärdet bilar som kostar upp till 357 000 kronor i nypris. Där ligger ökningen på upp till 34 procent. För vissa bilägare kan ändringen resultera i 750 kronor mindre i plånboken per månad, eller 9 000 kronor per år vid 52,2 procents marginalskatt.
Värt att notera är att bilar med ett nypris högre än 650 000 kronor kommer att få ett lägre förmånsvärde än tidigare, bland annat tack vare att det så kallade lyxbilstillägget försvinner.
Riskerar sakta ner omställningstakten
Sofia Linder är chefekonom på Bil Sweden som är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Hon anser att förändringarna riskerar att sakta ner taken på omställningen till miljövänligare bilar. Att rycka undan styrmedel för tidigt riskerar att få motsatt effekt och bromsa den goda tillväxttakten i omställningen.
– Under 2020 så nyregistrerades 2 av 3 bilar på en juridisk person, och av samtliga laddbara bilar som registrerades var 74 procent på juridisk person. Förmånssystemet har tillsammans med nedsättningen till jämförbar konventionell bil pressat ner priserna så att fler har kunnat köpa laddbara bilar som traditionellt är dyra i inköp. Detta har spelat stor roll för takten på elektrifieringen och omställningen till mer miljövänliga bilar i Sverige, inte minst via begagnatmarknaden eftersom förmånsbilarna säljs vidare när leasingperioden har gått ut.
Flera av förändringarna leder till högre kostnader för förmånsbilar. Men vem står för notan, arbetsgivaren eller den anställde?
– Generellt innebär det en ökad kostnad både för företaget och den anställde. När förmånsvärdet ökar stiger även arbetsgivaravgiften för företaget. Om det är arbetsgivaren eller den anställde som får ta den kostnaden beror på vilken bilpolicy företaget har. Oavsett så får den anställde betala högre förmånsskatt varje månad. Den som funderar på att skaffa ny bil via sin arbetsgivare bör vara medveten om att kostnadsbilden påverkas kraftigt i negativ riktning med de nya reglerna, särskilt om årets alla förändringar räknas in.
Sofia Linders råd om förmånsbilar
-
Gör noggranna kalkyler
Läs på noga och räkna om det lönar sig att skaffa förmånsbil för dig. Har du exempelvis en personalbil, där du står får hela kostnaden för bilen och arbetsgivaravgiften, kan det vara värt att jämföra kostnaden med en privatleasing. Det är också viktigt att väga in att ett bruttolöneavdrag minskar sjuklönegrundad inkomst, sjuklön och pensionen, om inte annat har avtalats med arbetsgivaren. Skatteverket har en användbar räknesnurra som du hittar nedan. Leasingföretagen kan också hjälpa till med kalkyler. Länk till räknesnurra. -
Extrautrustning påverkar förmånsvärdet
Tänk efter kring val av eventuell extrautrustning eftersom det höjer förmånsvärdet. Det kan även riskera att öka bilens utsläppsvärde, exempelvis med en dragkrok, och putta bilen över gränsvärden. För en laddhybrid skulle det kunna medföra en sänkt eller förlorad bonus, och för en fossildriven bil både högre fordonsskatt och höjt förmånsvärde. -
Företagare, se över er bilpolicy
Förändringarna 2021 är så pass stora att det är ett bra tips att gå igenom bilpolicyn och utvärdera hur konsekvenserna blir för både företaget och den anställde. Många företag kommer att behöva hantera sina inköp av förmånsbilar på ett annat sätt. Istället för ett tak för inköpspris kommer det att bli mer intressant att beräkna bilarnas total cost of ownership, TCO. -
Egenföretagare
För företagare som även är anställda kan det vara fördelaktigt att göra ett nettolöneavdrag för bilförmån och höja upp bruttolönen med samma belopp, det vill säga utnyttja de så kallade 3:12-reglerna. Samtidigt är det då viktigt att beakta det totala ekonomiska utfallet, när även bilens inköpskostnad eller leasingkostnad för företaget vägs in.
Så här påverkas förmånsvärdet efter 1 juli 2021:
Förmånsgrundande bilpris inkl moms |
250.000 |
300.000 |
350.000 |
400.000 |
500.000 |
Förmånsvärde idag |
42.155 |
46.842 |
51.530 |
61.195 |
81.570 |
Skatt per månad* |
1.834 |
2.038 |
2.242 |
2.662 |
3.548 |
|
|
|
|
|
|
Nytt förmånsvärde |
54.592 |
61.767 |
68.942 |
76.117 |
90.467 |
Höjning |
29,5 % |
31,9 % |
33,8 % |
24,4 % |
10,9 % |
Skatt per månad* |
2.375 |
2.687 |
2.999 |
3.311 |
3.935 |
Skattehöjning/mån |
541 |
649 |
757 |
649 |
387 |
Uträkningen är gjord av Finansdepartementet. Bilpriserna avser konventionella bilar. Laddhybrider och elbilar får samma förmånsvärde som motsvarande bil utan den prishöjande miljötekniken, dock har de en lägre fordonsskatt på 360 kronor, som ger ett lägre förmånsvärde. Beräkningen tar inte hänsyn till övriga styrmedelsförändringar som ägt rum under året, där den höjda malusen ökar förmånsvärdet och skatten för de fossildrivna bilarna. De laddbara bilarna, elbilar och laddhybrider, har i år även gått miste om den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet med 10 000 kronor.
*Baserat på 52,2 procents marginalskatt, inträder vid en månadslön överstigande ca 44 700 kronor.