Expert på tillväxthinder är Mats Jacobson som är tillväxtkonsult på Ahrens & Partners. Han har egen erfarenhet av att driva bolag i extrem tillväxtfas. På 2000-talet var han vd för bolaget Scalado som utvecklade mobilmjukvara. Företaget fördubblade omsättningen sju år på raken och 2009 hade Scalado en omsättning på över 100 miljoner kronor.
Mats Jacobson lämnade något år senare bolaget och ägnar sig nu åt att hjälpa andra företag att växa. Han menar att det är vanligt att fastna i startblocken på tillväxtresan, även om företaget har varit igång i många år. Tillväxten tar aldrig fart på riktigt.
– Det kan bero på bristande förmåga att tänka strategiskt, att fokus ligger på fel saker och att man inte har byggt sin affärsmodell på ett skalbart sätt. Många vill serva alla kunder som kommer till dem utan någon bakomliggande strategi, säger Mats Jacobson och fortsätter:
– Om du är grundare och entreprenör så kan du ditt hantverk och är ofta en duktig säljare. Men du saknar kanske den strategiska förmågan och har inte de ledaregenskaperna som krävs. Till slut kommer du till en punkt där du måste bygga ett ledningsteam. Det är där som många har svårt att släppa kontrollen, det handlar ju om deras baby. Du som ledare riskerar bli en flaskhals, då alla beslut ”måste” gå genom dig.
Skalbarhet avgörande
Tillväxthinder kan handla både om inre och yttre faktorer. Ett av de vanligaste yttre tillväxthindren är brist på rätt medarbetare. Trots att vi har en stigande arbetslöshet i Sverige för tillfället. Här önskar Mats Jacobson ett enklare regelverk kring anställningar så att fler företagare skulle våga pröva och se till hur en person med rätt driv skulle kunna utvecklas istället för att leta efter perfekt match från start.
Ett av de största inre tillväxthindren är att det saknas fokus.
– Det yttrar sig genom att man inte vågar tacka nej till fel typ av kunder utan man vill vara med överallt för att inte missa någon chans. Faktum är att du har bättre möjlighet att lyckas med tillväxt om du gör färre saker och gör dem riktigt bra. Kartan blir mycket enklare att navigera då. Sen när du lyckats, ja då har du en bra modell som du kan skala upp och översätta till fler målgrupper.
¬Mats Jacobson menar att en tillväxt på 25 procent är nyttigt att eftersträva för att sätta fart på den interna affärsutvecklingen.
– Fem procents tillväxt får du kanske om du anställer en säljare till, men för att nå 25 procent krävs det ordentliga åtgärder. Kanske behövs en riktig jägare till säljare, inte en ordermottagare. Men det måste fortfarande finnas med ett lönsamhetstänk. Kan du uppnå organisk tillväxt eller självfinansierad tillväxt tycker jag det är att föredra.
Hitta kundens svordomar
Så vad är framgångsreceptet för att lyckas med tillväxten? Mats Jacobson menar att det handlar om att hitta det kunden svär över.
– Du måste ringa in en idealkund, en målgrupp, och förstå deras problem i vardagen. Ja, det de svär över. Ditt jobb är inte att ge dem vad de vill ha utan vad de behöver. Ta en smartphone som exempel. Det var ingen som visste att man ville ha en smartphone med stor tryckkänslig skärm, men man svor samtidigt över de små knapparna och den lilla skärmen på de gamla mobilerna. Apple gav oss iPhone då.
En annan viktig faktor är att skaffa sig ett tidsmonopol. Med det menar Mats Jacobson att företag som hittar något unikt erbjudande, baserat på idealkundens ”svordom”, något som ger kunden ett verkligt lyft och har en god chans till tillväxt. Det behöver inte vara en helt ny produkt, men ett nytt sätt att se på produkten eller tjänsten. Som ett nytt betalsätt eller att möta kunden på ett nytt sätt.
Att ta hjälp utifrån är något som Mats Jacobson rekommenderar. Om man inte vill anlita privata företagskonsulter så tycker han att Almi är ett bra ställe att börja på. De har mycket rådgivning kring tillväxt som är lätt att ta del av genom deras lokala kontor över hela landet.
– Jag vill också skicka med att det gäller att våga vilja tillväxt. Många fler än man tror drar sig för det eftersom det innebär att man får utmana gamla sanningar, och som företagsledare måste man kanske våga att släppa lite av den personliga kontrollen.
De 5 vanligaste tillväxthindren
- Ägaren/vd vågar och vill inte växa.
- Man kopierar konkurrenter, istället för att bryta ny mark.
- Bristen på fokus, både när det gäller Idealkunderna och erbjudandet.
- Ingen eller svag säljkraft, det vill säga företaget har enbart ordermottagning.
- Ägare/vd bygger inte sitt ledningsteam – snabb tillväxt är inte ett ”one-man-band”.
Vilken tillväxttyp tillhör ni?
- Långdistansaren
Ni har länge haft en svag tillväxt. Och resultatet pendlar på nollstrecket. Nu vill ni öka farten och få fart på tillväxten.
Tips: Börja med att rannsaka er vilja att våga fokusera och satsa framåt. Det finns inga omvägar. Leta efter kundernas svordomar, och ta fram ett erbjudande som ger dem ett lyft. Fokusera sedan på era idealkunder och börja sälja. - Intervallaren
Ni har tidigare haft en stark tillväxt men har nu nått en platåfas. Nya konkurrenter har förstört er tillväxtresa. Nu vill ni öka farten igen.
Tips: Ni måste tillbaka och leta efter nya svordomar hos era idealkunder. Använd dessa som grund för att utveckla ert erbjudande och skaffa er ett nytt tidsmonopol. - Sprintern
Ni växer så det knakar och har växtvärk. Ni vill säkra lönsamheten utan att tappa fart och fokus.
Tips: Ni måste arbeta med företagskulturen och värderingarna, så att alla medarbetare hänger med på tillväxtresan, och förstår företagets strategiska grundstenar. Annars är risken att företaget tappar sin själ på resan.