– Jag kände att det inte fanns mer att bevisa. Att förvalta är inte min grej. Jag är mer entreprenör än designer och trivs bäst när jag har ett mål att sträva mot. Därför startade jag Hem, säger Petrus Palmér.
Hem är Petrus vision om ett möbelföretag helt i samklang med tiden. Framgångssagan vars första kapitel han började skriva 2016. Men vi tar det från början. Och då får vi gå tillbaka till år 2002. Då var Petrus en av eleverna på den nya produktdesignutbildningen vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Utbildningen höll till i det då nyligen nedlagda Pukebergs glasbruks lokaler i Nybro. På området fanns också möbeldesignföretaget Zero. Och närheten till den småländska möbelindustrin skulle visa sig värdefull inte bara för utbildningen utan också för bygget av designstudion Form Us With Love. En studio som Petrus startade redan under utbildningen med kurskompisarna Jonas Pettersson och John Löfgren.
Gjorde allt själva
– Vi reste runt till företag över hela Småland och försökte få dem att anlita oss. Vi lärde oss otroligt mycket under de åren. Vi fick göra allt själva – från att formge vår logotyp till att sätta budget och utforma en säljstrategi, säger Petrus.
Målbilden var allt annat än blygsam. Form Us With Love skulle etablera sig på en internationell marknad och jobba för de mest prestigefulla varumärkena inom möbeldesign. Och det märkliga är att de faktiskt lyckades genomföra vad de föresatt sig.
– Det ska ju inte gå egentligen. Det vi hade föresatt oss var jämförbart med att från ingenting lyckas slå igenom som internationell musikartist. Vi var unga och okunniga. Men samtidigt var vi helt orädda. Vi drog oss inte för att ringa runt till dem vi beundrade för att ta reda på hur vi skulle bli bäst, säger Petrus.
Hoppade av
2013 hade de tre kompanjonerna sett sin dröm gå i uppfyllelse. För Petrus kändes det lite som ett antiklimax. Han bestämde sig för att hoppa av för att hitta en ny dröm att jaga.
– Vi skildes som vänner och jag tog en rejäl funderare på vad jag ville ägna mig åt i fortsättningen. Jag visste att jag ville jobba vidare med möbelindustrin i fokus. För mig är det en sympatisk bransch som hyllar värden som kvalitet, autenticitet och kultur. Men möbler har gått från att handla nästan uteslutande om funktion till att idag nästan bara handla om livsstil och identitet. I den utvecklingen har tillverkningsindustrin inte riktigt hängt med.
Entrébiljetten till techjättarna
Och det var där Petrus ville göra skillnad. Tillsammans med Joel Roos bestämde han sig för att bygga ett nytt möbelvarumärke med progressiv design, funktion, hållbarhet och personlighet som ledstjärnor. Ett amerikanskt investmentbolag som bland annat hade Skypegrundaren Niklas Zennström i ägarsfären fick tidigt upp ögonen för planerna.
2016 köpte de det nybildade möbelföretaget. Det amerikanska bolagets kontakter blev också inträdesbiljetten till de stora techjättarnas inköpsavdelningar. Numera finns Hems möbler bland annat hos Google, Apple, Facebook och, förstås, Skype.
Namnet Hem. Vad är historien bakom det?
– Vi hade gjort en bruttolista med ett 100-tal namnkandidater. Hem var ett av alternativen och det var faktiskt Niklas Zennström som tyckte att det lät bäst. Och det var ett bra val, säger Petrus.
Det amerikanska ägandet blev inte särskilt långvarigt. Efter mindre än ett år kunde Petrus köpa tillbaka bolaget, och han är fortfarande den största ägaren. Idag samarbetar Hem med ett 30-tal högintressanta designers och designkollektiv. Affärerna går minst sagt strålande. Premiärårets omsättning på 20 miljoner har ökat till 120. 75 procent av försäljningen sker i USA, resten i Europa. Hem har kontor och showrooms i både New York och Los Angeles samt lager i Chicago och i Polen. Men inga fysiska möbelvaruhus. Hems affär är uteslutande digital.
Vad är essensen i Hem om du ska beskriva den?
– Vi har uttryckt den i devisen Imaginative designs of obsessive quality. Vad det handlar om är att erbjuda mervärden utöver god funktion, design och hållbarhet. Vi ska göra möbler som verkligen inspirerar människor. Produkter som man kommer att hitta på auktionshusen om 20-30 år. Därför väljer vi att jobba med formgivare som vägrar att rätta in sig i ledet. De som vill vara med och sätta agendan för framtiden.
Hur tänker du dig de nästa fem åren för Hem?
– Vi har verkligen bottnat i vår mission och affär, och är varma i kläderna. Det är ett otroligt kompetent team, och jag ser fram emot att fortsätta ta fram produkter som inspirerar och gläder designälskare världen över. Vi kommer att introducera nya produktkategorier och fortsätta skruva på vår kundresa, så att det blir ännu enklare att börja investera i kvalitetsmöbler, säger Petrus Palmér.
Petrus Palmérs 3 tips till entreprenörer
- Ha inte tråkigt
Välj att jobba med det du tycker är kul och välj en nisch som du kan. Allt blir så mycket enklare då, och hur du än lyckas kommer du att ha roligt på vägen. - Ta hjälp
Du fixar inte allt själv hur duktig du än tycker att du är. Be om hjälp, fråga så mycket du orkar så slipper du mycket huvudvärk. - Bli inte otålig
Försök att inte oroa dig över att saker tar tid. Saker tar nämligen alltid längre tid än du tror. Någon har sagt att människor alltid överskattar hur mycket de kan göra på kort tid men underskattar hur mycket de kan göra på lång tid.
Fakta Petrus Palmér
Ålder: Född 1982
Gör: VD och huvudägare av Hem
Familj: Fru och två barn
Bor: Radhus i Saltsjö-Duvnäs
Uppskattar: Naturen, litteratur, resor
Ogillar: Dålig kvalitet
Bra på: Få saker att hända
Inte lika bra på: Tålamod