Begreppet Lean Canvas introducerades av entreprenören och författaren Ash Maurya 2010. Enkelt uttryckt handlar modellen om att ge en överskådlig bild av en affärsidé på en och samma sida – eller Canvas för att tala samma språk som används i modellen. Poängen är att du slipper ödsla tid på att upprätta en traditionell affärsplan med utgångspunkt från antaganden som i slutändan kanske skulle visa sig vara felaktiga. Något som din Lean Canvas i så fall på ett obönhörligt sätt skulle avslöja på sin första, och enda, sida.
Nio frågor
Upplägget bygger på nio frågeställningar som noga ska tänkas igenom och besvaras. Den första, och kanske viktigaste, handlar om vilket problem din produkt eller tjänst löser åt den potentiella kunden. Den andra handlar om hur din lösning på detta problem ser ut. Resten av frågorna kretsar kring din tänkta målgrupp, ditt unika värdeerbjudande, vilka unika fördelar det innebär jämfört med konkurrenternas och vilka kanaler du ska nå dina kunder genom.
Vilka är det då som har nytta av att skaffa sig den helikoptervy över sin affärsmodell som Lean Canvas erbjuder? Vi frågade Mariah Ben Salem Dynehäll som sedan 20 år är vd för Drivhuset Göteborg – en ideell organisation som främjar entreprenörskap genom utbildning och rådgivning.
Se över och ifrågasätta
– Lean Canvas går in på detaljer samtidigt som den ringar in helheten. Men den kanske viktigaste fördelen är att den tvingar dig att säkerställa kopplingen mellan å ena sidan kundens primära behov och å andra sidan ditt erbjudande och din strategi. Den kopplingen är en dealbreaker, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.
På Drivhuset använder de Lean Canvas som ett första steg när de hjälper någon att testa en ny affärsidé. Den ger ett snabbt och entydigt svar på om idén håller eller om det finns skäl att tänka om på olika punkter tycker Mariah Ben Salem Dynehäll och fortsätter:
– Men modellen är precis lika användbar när det handlar om etablerade verksamheter. Omvärlden förändras ständigt och i allt snabbare tempo. Därför är det viktigt att kontinuerligt ifrågasätta och se över sin affärsmodell.
Ingen checklista
Samtidigt varnar hon för att stanna vid att använda Lean Canvas som en ren checklista. Det gäller att göra en tydlig målgruppssegmentering och testa kundernas behov på riktigt. Innan du har gjort det är det mesta på din Canvas bara hypoteser, menar Mariah Ben Salem Dynehäll.
– Det är så vanligt att entreprenörer bygger sitt erbjudande med utgångspunkt från sina egna intressen och preferenser. Och det är lika vanligt att de själva ingår i målgruppen. Men det är långt ifrån någon garanti för att du har förstått kundens primära behov rätt. För att försäkra dig om det måste du prata med dem och verkligen lyssna på och ta in vad de säger. Observera deras reaktioner. Titta dem i ögonen, notera deras röstläge och kroppsspråk. Då kommer du att se vad de går igång på. Allt det där missar du vid en traditionell marknadsundersökning.
Snäva in målgruppen
– Tänk också på att vara väldigt tydlig i din kundsegmentering. Om du definierar din målgrupp som kvinnor mellan 25 och 65 år kommer du att få oändligt många svar på vilket som är deras största problem eller utmaning. Därför gäller det att snäva in målgruppen så mycket du kan. Annars kommer ditt erbjudande inte att vara relevant för någon, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.
4 tips när du jobbar med din Lean Canvas
Segmentera
Slarva inte när du definierar din målgrupp. Försök snäva in den så mycket du kan. Det är en förutsättning för att förstå för vem du ska skapa värde.
Prata med kunder
Ta reda på vilket som är dina kunders, eller tänkta kunders, största problem. Marknadsundersökningar i all ära, men du gör det bäst genom att prata med dem.
Våga tänka om
Var noga med att lyssna lika mycket på dem som ifrågasätter ditt erbjudande som på dem som bekräftar dig. Förändra ditt erbjudande utifrån den input du fått om det behövs.
Testa
Presentera ditt erbjudande för presumtiva kunder. Gör till exempel en Powerpoint, ett videoklipp eller testsälj beroende på vad det är du erbjuder.