Ett skifte till en cirkulär ekonomi är en nödvändig omställning för jordens överlevnad anser allt fler. Regeringen har nyligen beslutat om en nationell strategi för den cirkulära ekonomin som pekar ut riktningen för en långsiktig och hållbar omställning av samhället. När den cirkulära ekonomin slår igenom på bred front behöver företag ställa om sin verksamhet för att vara fortsatt konkurrenskraftiga – eller till och med för att överleva.
Ola Lowden
Ola Lowden vet mycket om det här. I åtta år arbetade han på Kommerskollegium med cirkulär ekonomi och digital handel. Under den perioden föreläste han också i internationella handelssammanhang, bland annat hos organisationer som FN och WTO. Han menar att det gäller att tänka om, se över affärsmodeller och kundrelationer.
– Konsumenter efterlyser hållbara tjänster. De vill inte äga en elskoter själva, men de vill ha den smidiga transporten från punkt A till B. Vi går alltmer mot ett on demand-samhälle, där vi hyr, delar och köper tjänster istället för att äga, säger Ola Lowden.
Tjänstefiering det nya
I slit och släng-samhället, som industrialiseringen har banat vägen för, dominerar den linjära processen. Företag tillverkar, kunden använder och förbrukar, och till sist slängs varan. I den cirkulära ekonomin tar man till vara det som tillverkats så länge som möjligt genom återanvändning, återställning, delning, uppgradering och återvinning. Det är resurseffektivt och klimatvänligt.
Tillverkande företag kan skapa lönsamhet genom tjänstefiering, till exempel genom att låta kunden abonnera på produktens funktion istället för att kunden själv äger produkten.
Musikbranschen är ett bra exempel på tjänstefieringen. För bara tio år sedan fanns som bekant all musik på cd-skivor som tillverkades, fraktades över hela världen, och sedan förbrukades. Nu sker nästan all musiklyssning via digitala plattformar som Spotify.
Ett annat exempel är Care by Volvo där du abonnerar på din bil istället för att äga den. Vem trodde att det skulle vara möjligt för några år sedan. Just därför är det så viktigt att se över ditt eget företags affärsmodell. Vad för konsumentbeteende finns det i din bransch som kommer att påverka efterfrågan i framtiden?
Cirkulär ekonomi en möjlighet
En cirkulär ekonomi är inte ett hot, utan något som skapar möjligheter till tillväxt och nya typer av jobb och företag i hela landet. Det är något som Ola Lowden själv har tagit fasta på. 2017 lämnade han sitt jobb på Kommerskollegium för att starta upp Omocom, ett företag som erbjuder mikroförsäkringar för tjänster inom delningsekonomin.
– Delningstjänster kan inte växa i den omfattning som krävs om inte folk vågar låna ut och dela sina saker, bilar och bostäder. Därför behövs det en försäkringslösning. För vad händer om jag lånar ut min borr och den går sönder. Hemförsäkringarna släpar efter, de har inga produkter för den här verkligheten. I våra samtal med försäkringsbranschen fanns det heller inget större intresse, så då beslöt jag och mina två företagspartners att själva starta ett bolag för mikroförsäkringar, säger Ola Lowden.
Alla påverkas
Omocom har som mål att göra det tryggare att både hyra och hyra ut saker. En algoritm räknar på risker utifrån användardata och utformar premier för kortidsförsäkringar. Peer to peer-plattformen Tiptapp där man kan få hjälp med transport av olika saker, är en av de första som använder mikroförsäkringarna som Omocom förmedlar. Och det har gått långt över förväntan med en konvertering på 50 procent, alltså hälften av användarna väljer att köpa en mikroförsäkring som täcker förlust, stöld och skador på det som ska levereras.
Att tro att den cirkulära ekonomin inte kommer att påverka ens eget företag är ett misstag tror Ola Lowden.
– Jag tror det är viktigt att ha mod när man tänker framåt. Att anpassa sin affärsmodell till ett cirkulärt tänk innebär ju faktiskt att man delvis måste gå ifrån det som fungerar idag. Det är svårt att tänka nytt, men fler måste våga att utmana sin nuvarande affärsmodell för att vara relevanta i den cirkulära framtiden.
Ola Lowdens tips för att ställa om till den cirkulära ekonomin
- Börja att se över vilket värde ni levererar, inte vilka produkter.
- Ha fantasi och våga tänk helt nytt kring hur ni kan förvandla produkter till tjänster.
- Hur kan ni göra en affär av det värde ni kommer fram till att ni levererar?
- Lär er mer om den cirkulära ekonomin, det finns massor av nya affärsmöjligheter för den som har kunskap.
- Sträva inte bara efter att tjänstefiera, utan sträva efter hållbar tjänstefiering. Bejaka de miljömässiga aspekterna. Framtidens kunder kräver det.