I dag produceras, konsumeras och kasseras kläder i en takt som ökar år efter år. Textilbranschen är en av de värsta branscherna sett till miljöpåverkan. Det måste få ett stopp anser Houdini Sportswear som själva tillverkar kläder för friluftsliv. Idag exporterar företaget till 16 länder och omsätter närmare 200 miljoner kronor.
Houdinis mål är att skapa hållbara alternativ till linjär konsumtion. Ett cirkulärt system, där produkter håller länge, används, repareras, återanvänds och slutligen återvinns till nya resurser. Hos Houdini kan kunderna hyra kläder, köpa begagnat och reparera kläder.
Den som tror att Houdini bara hakat på den senaste tidens hållbarhetstrend tror fel. Hållbarhet har varit en betydande del av företaget ända sedan starten 1993.
– Det stämmer, men det var runt 2001 som det tog fart riktigt ordentligt. Vi satte då upp tydliga mål och började ställa hårdare krav på både oss själva och leverantörer. Hållbarhet är kärnan i allt vi gör. Vi vill att fler ska kunna upptäcka och uppleva allt fantastiskt på vår planet, utan att lämna negativa fotavtryck, tvärtom vill vi bidra på ett positivt sätt, säger Mia Grankvist, kommunikationsansvarig på Houdini.
Helikopterperspektiv på hållbarhet
År 2030 ska inte bara Houdinis produkter gå att återvinna till fullo, utan hela systemet med leverantörer och det restermaterial som uppstår längs produktionskedjan ska tas hand om istället för att slängas. På Houdini försöker man ha ett helikopterperspektiv på hållbarhet och inte fastna i ett smalt spår eller i trender. Mia Grankvist menar att dagens klimatdebatt är viktig men det handlar om fler saker än så.
– Vi behöver även se till resursanvändning, markanvändning, vattenåtgång, biologisk mångfald och allt annat som påverkar vår planet. Vi arbetar därför på olika sätt med olika frågor. För oss handlar det om att välja rätt material för att skapa cirkulära produkter, att producera på ett hållbart sätt, att skapa plagg som håller länge så att konsumtionshjulen snurrar långsammare, att erbjuda alternativa former av konsumtion för att ha tillgång till en produkt, alla behöver inte äga allt, man kan hyra, eller köpa second hand för att nämna några exempel.
På Houdini finns det överraskande nog ingen hållbarhetschef eller en hållbarhetsavdelning. Istället är hållbarhet en central del i hela företaget, väl förankrad från styrelse ut till var och an av alla som arbetar på företaget. Alla har olika uppgifter, men i allas uppgifter ingår att tänka på miljökonsekvenserna.
En svårighet med att vara ett innovativt klädföretag är att hitta leverantörer som lever upp till kraven.
– De duktiga leverantörer vi arbetar med har vi oftast jobbat med i många, många år. Det krävs långsiktiga relationer där man kan lita på varandra om man ska våga göra de satsningar och förändringar som krävs, säger Mia Grankvist och fortsätter:
– Eftersom vi ligger så långt i framkant och driver utvecklingen har det ibland varit svårt med tillgången på de material vi vill använda. Det kan vara svårt att nå ut med den kunskap som behövs för att fler ska förstå vilka kloka val de kan göra. Även på samhällsnivå finns det en del hinder, till exempel en tröghet när det gäller återvinning av olika textilier.
Lönsamt med hållbarhet
Ofta får Mia Grankvist frågan om det går att tjäna pengar med tanke på att de jobbar hållbart och får lägga mycket tid på att förändra befintliga produktionssätt.
– För oss finns inget motsatsförhållande mellan hållbarhet och bra affärer. Lönsamheten finns där om man är beredd att hitta nya sätt att erbjuda sina produkter. Ett plagg som vi hade kunnat sälja en gång, kan vi istället hyra ut fem-sex gånger och sedan sälja begagnat, då har vi en högre marginal än om vi bara hade sålt den.
Finns det något du önskar att fler företagare kände till om att jobba hållbart?
– Att det på sikt är det enda kloka att göra. Fler borde ta chansen att påverka världen i en positiv riktning. Det är lönsamt och det skapar en attraktiv arbetsplats där många vill jobba. Vi har blivit bättre på att göra affärer tack vare vårt fokus på hållbarhet. Det kräver att vi tänker i nya banor och är innovativa, säger Mia Grankvist.
Mia Grankvist tipsar om hur du ställer om till en mer hållbar verksamhet
- Låt miljöfrågan bli en del av hela bolaget för att undvika att det blir något som bara de på hållbarhetsavdelningen arbetar med.
- Sätt tydliga mål och levandegör era visioner för alla medarbetare.
- Berätta vad ni gör för att jobba hållbart, låt det bli en del av er kommunikation.
- För många bolag finns det ofta några lågt hängande frukter man kan ta tag i. Samtidigt är det viktigt att man skaffar sig kunskap så man inte tar beslut som kan vara bra i en aspekt, men kan skapa större problem i en annan aspekt.