Business Sweden är Sveriges export- och investeringsråd som å ena sidan fungerar som globala affärsutvecklare för svenska företag som vill exportera och å andra sidan jobbar med att attrahera utländska företag för etablering i Sverige.
– Förutsättningen för att lyckas med export är att göra sin hemläxa. Fler än man tror väljer återförsäljare och leverantörer slumpartat. Kanske för att man träffats på en mässa eller blivit kontaktad av någon som vill börja sälja ens produkter. Vi hjälper till med att maximera företagens potential så att man kan fatta välgrundade beslut baserade på fakta istället, berättar Gabriella Danielsson, Global Business Developer på Business Swedens kontor i Malmö.
Men varför ska man alls exportera egentligen? Dels för att Sverige kan vara för litet. Man behöver expandera sin marknad för att kunna fortsätta växa. Och dels leder globaliseringen och digitaliseringen att allt fler utländska företag etablerar sig här eller levererar direkt till köpare i Sverige. En allt tuffare konkurrens på hemmamarknaden gör att fler behöver addera export till sin affärsstrategi för att överleva på sikt.
Ha koll på ditt erbjudande
Gabriella Danielsson anser att export är något som fler företag borde överväga.
– Har man en produkt eller tjänst som funkar bra i Sverige, varför ska man då inte sälja svenska lösningar utomlands när världen blir mindre och mindre? Sverige har enormt bra rykte. Vi anses trendiga, designmedvetna, vi erbjuder hög kvalitet och ligger långt framme inom hållbarhet. Hållbarhet är ingen stor fråga idag utomlands, men det växer stadigt. Företag med produkter och tjänster inom området kommer att vara hett efterfrågade på världsmarknaden inom några år.
Business Sweden har ett 50-tal kontor utomlands som kan hjälpa företag att nå ut på specifika marknader. Men många vet inte att man kan få hjälp redan här hemma. Gabriella Danielsson understryker hur viktig hemläxan är. Att exportera börjar här i Sverige och förberedelserna är helt avgörande för hur väl man lyckas med sin export.
– Det är viktigt att ställa krav på sina samarbetspartners. Om man kan sitt erbjudande och sina unika selling points får man också självförtroende att välja rätt leverantör och förhandla framgångsrikt.
Så var börjar man? Ett sätt är att börja med Business Swedens självskattningsverktyg där du besvarar ett tjugotal frågor. Dina svar leder dig vidare till Business Swedens kostnadsfria affärsutvecklingsprocess som heter Steps to Export. Den finns online, tillgängliga för alla och innehåller 14 moduler som man jobbar igenom och som hjälper företag med allt man behöver ha koll på för att utveckla sin export.
Vanliga misstag
Några av de vanligaste hindren vid export är bristande tillgång på resurser inom företaget, till exempel tidsbrist för strategiska frågor, att det är kostsamt att bygga upp en exportverksamhet eller avsaknad av rätt kontakter och nätverk.
Det allra vanligaste misstaget som företag gör är att nöja sig med första bästa samarbetspartner enligt Gabriella Danielsson. Men det finns fler vanliga misstag.
– Många har svårt att ta rätt betalt för man är så glad att få affären. Det kostar att satsa på export så finansieringen är det viktigt att ha koll på. Generellt kostar det mer än du tror och det tar längre tid också. Så tänk igenom hela processen noggrant och rusta dig med tålamod.
Det finns hjälp att få
I den exportstrategi som regeringen har antagit finns ett uttalat mål att öka antalet exporterande företag respektive antalet underleverantörer till exporterande företag. Det gör att det finns stöd och hjälp att få från myndighetshåll för dig som vill undersöka möjligheterna att internationalisera din verksamhet.
Exportsamverkan är ett regeringsinitiativ som innebär att Almi, Exportkreditnämnden, Enterprise Europe Network och Business Sweden, samt regionala näringslivsenheter och på vissa ställen regionala handelskamrar, samverkar genom att erbjuda affärsutvecklingscheckar och rådgivning. Företag kan till exempel få råd kring etablering av bolag i annat land, hur man hittar rätt samarbetspartners samt finansiering och marknadsinformation.
– Jag önskar att fler skulle veta att det finns så mycket hjälp att få. Förutom den kostnadsfria rådgivningen här på hemmaplan som vi erbjuder småföretagen, kan de ta del av våra subventionerade tjänster på utlandskontoren så att företagen endast betalar hälften av kostnaden och kan växla upp på den valda marknaden snabbare och med mindre risk. Så våga ta kontakt med oss, uppmanar Gabriella Danielsson.
För dig som vill ta reda på mer så är denna sida en bra plats att starta på hos Business Swedens webbplats.