Mattias Goldmann är en av våra mest inflytelserika klimatprofiler med ett förflutet som talesperson för Gröna Bilister. Han har även skrivit nyutkomna boken Klimatsynda som beskriver hur klimatomställningen skulle vara betjänt av färre pekpinnar och mer lust. Till vardags arbetar han som hållbarhetschef på Europas största teknikkonsult Sweco, som var först i Sverige att ta fram en färdplan mot fossilfria transporter.
Mattias Goldmann
Att elektrifieringen inom bilvärlden går i snabb takt har du nog inte missat. Världens största biltillverkare Volkswagen utvecklar inte förbränningsmotorer längre för personbilar, inte heller Volvo.
General Motors meddelade nyligen att de satsar 27 miljarder på elbilar de närmaste fem åren. I Sverige var en tredjedel av alla nya bilar laddhybrider eller rena elbilar år 2020 och andelen förväntas fortsätta stiga. Men hur kommer det sig att eldrivna bilar kommer stort nu, även som förmåns- och tjänstebil?
– Utvecklingen drivs av att allt fler ser att det är lönsamt att köra på el ihop med att företagen själva har kundgrupper som kräver ett klimatåtagande av dem. Bilen på jobbet är ju både en del av ens faktiska klimatpåverkan och en del av ens synliga klimatarbete. Om man kör elbil skickar det en signal till kunder och till nuvarande och blivande medarbetare om att man tar ansvar, säger Mattias Goldmann.
Bättre eldrivna skåpbilar på väg
Utvecklingen av mer prisvärda och bättre batterier för lätta lastbilar, skåpbilar och pickuper på upp till 3,5 ton har tagit ordentlig fart. Stora bilmärken som Ford, Renault, Mercedes och Volkswagen har redan kommit eller kommer i år med nya, mer prisvärda modeller.
– Med lägre inköpskostnader går det att hämta hem elbilsägandet även för hantverkare som traditionellt har små marginaler. Det finns också grupper av hantverkare som har tillgång till laddning på byggarbetsplatser. Eftersom byggarbetsplatserna betalar elen blir drivkostnaderna nästan noll. Jättetacksamt ju! En förstärkt malus slår dessutom särskilt hårt mot dieselslukande skåpbilar.
Bonus malus är det system vi har i Sverige som ger en bonus till nya bilar med låga utsläpp, medan nya bilar med högre utsläpp får höjd skatt de tre första åren, malus. Det här gäller för nya personbilar, husbilar, lätta bussar och lätta lastbilar.
Växande intresse för fossilfria transporter
En annan utveckling, som Mattias Goldmann spår kommer skynda på elbilarnas intåg, syns redan i Norge där det införs avgasfria zoner. Det betyder att man inte ens kan köra in i zonen om man inte kör laddbart.
– I Norge förekommer det även upphandlingar där byggherrar kräver en utsläppsfri byggarbetsplats. Det kommer att komma hit också. I Sverige ser vi redan budfirmor där det är tydligt lönsamt att ha grönt erbjudande gentemot kund. De stora matvarukedjorna som levererar mat hem till dörren ser också ett starkt växande kundintresse för gröna transporter. Det är tydligt att vi är inne i ett skifte, säger Mattias Goldmann.
På personbilssidan är matchen redan avgjord till elbilens fördel anser Mattias Goldmann.
Detta trots att det sänkta förmånsvärdet på gas, laddhybrider och elbilar slopats 2021. Alla gas-, el- och laddhybridbilar får nu ett förmånsvärde som jämställs med närmaste konventionella motsvarighet, vilket framförallt gynnar elbilar. De får också från den 1 april en höjd bonus från 60 000 kr till 70 000 kr för rena elbilar (och vätgasdrivna bilar). Samtidigt höjs malus-skatten för fossildrivet till 107 kr/g per CO2/km för utsläpp över 90 gram och 132 kr/g för utsläpp över 130 gram.
– Totalkalkylen blir därför väldigt attraktiv för elbilen. ”Rabatten” jämfört med en vanlig bensinbil blir lätt hundratusen kronor eller mer, säger Mattias Goldmann.
Mattias Goldmann ger 6 råd om elbilar och laddhybrider
- Välj ett etablerat märke
Välj ett etablerat märke oavsett om du köper personbil eller skåpbil. Du vill fortfarande kunna lämna in på service, leasa bilar och så vidare. Då är det viktigt att det finns en trygg organisation kring det. En rad kinesiska märken kommer stort nu på skåpbilssidan, men jag tror det är lite tidigt att köpa än. Jag tänker att om man är trygg med välkända märken skapar det också en ökad trygghet i den egna organisationen. - Tumma inte på säkerheten
Att ställa höga klimatkrav får inte ske på bekostnad av säkerheten. Köp helst bilar som har testats i Euro NCAP och fått 5 stjärnor. - Överdriv inte behovet av räckvidd
Räckviddsraseriet tycker jag man ska tillåta sig att ifrågasätta, eftersom krav på längre räckvidd leder till större batterier som förstås har högre klimatpåverkan. Jag tror att många överdriver sitt behov av räckvidd, eftersom även den som kör väldigt långt behöver stanna för att ta en kaffe eller gå på toa – och då kan elbilen snabbladdas. 20 minuters paus ger i runda slängar 20 nya mil. - Fokusera på totalkostnaden, inte listpriset
Fortfarande fokuserar många företag väl mycket på listpriset, när man borde se mer till totalkostnaden, total cost of ownership. Det kan vara smart att låta förmåns- och tjänstebilar kosta mer i inköp eftersom de i gengäld har lägre kostnader för service, drift och underhåll. Då kan man också utvidga portföljen med några etablerade bilmärken som är starka på laddbart, så att medarbetarna får mer att välja mellan. - Ifrågasätt förmånsbilen
Regeringen har aviserat att det ska bli uppemot 25 procent dyrare än idag att ha förmånsbil, vilket kommer att få många att hellre vilja byta bilen mot mer i lönekuvertet. Förbered er för förändringen genom att tidigt erbjuda andra förmåner än just bil. - Se över hela bilbehovet
Pandemin har lärt oss hur mycket som går att göra på distans, med minskat transportbehov som följd. För många verksamheter innebär det att vi kan ha färre verksamhets- och tjänstebilar, mer övergå till interna bilpooler och kanske rentav dela bilarna med andra kvällar och helger då de ändå stor oanvända.