Karin Berggren är jurist på Företagarna, Sveriges största organisation för små och mellanstora företag. Hon har över 20 års erfarenhet av juridisk rådgivning till företagare och behöver inte tänka länge för att svara på frågan vilka som är de vanligaste tvisterna.
– Det är när kunden inte betalar eller när en kund är missnöjd och anser att det är fel i utförandet av en tjänst eller på en vara. Företaget själva kan också hamna i tvist när de själva i rollen som kund inte fått det som de har beställt, säger hon.
De vanligaste anledningarna till tvister är att det saknas avtal eller att avtalet är otydligt anser Karin Berggren.
– Ett av de bästa sätten att undvika tvister på, är att upprätta avtal när överenskommelsen görs. Där ska det tydligt framgå vad man har kommit överens om och vilka villkor som gäller. Undvik gärna muntliga avtal. Även om de är rättsligt bindande är det komplicerat att bevisa vad som sagts, säger Karin Berggren.
Medling en väg
Oavsett om tvisten är mellan privatperson och företag eller mellan två företag, finns det mycket att vinna på att försöka lösa tvisten så snart som möjligt.
– Du behöver alltid göra en bedömning om du hamnar i en tvist: hur långt är det värt att driva tvisten. Ofta är det bättre att få en nöjd kund eller upprätthålla en bra relation med sin leverantör än att få helt rätt. Om man väljer att ta tvisten vidare till domstol blir det mycket resurskrävande, även om du har ett ombud. Att hitta en kompromiss eller förlikning så att du kan stänga ärendet kan vara bättre.
Det blir allt vanligare att företag löser tvister på frivillig väg med hjälp av en medlare. Medling är ett mer informellt och ett billigare sätt att lösa tvister på än att lösa dem i domstol eller skiljenämnd. Karin Berggren tycker att man ska ha en förståelse för att en bra lösning är bra, eller rimlig åtminstone, för båda parter. Medlare kan parterna utse tillsammans eller så kan man få medlingshjälp via ett skiljedomsinstitut. Så kallad särskild medling kan också ske i domstol efter att stämningsansökan har inlämnats, som ett sista försök att undvika rättegång.
Skiljeförfarande eller allmän domstol?
Om det ändå inte går att lösa en tvist själv eller genom medling återstår det att driva tvisten i domstol. Handlar tvisten om ett avtal och avtalet innehåller att villkor om att tvister ska lösas i skiljenämnd får en domstol normalt inte lösa tvisten.
– En sak att tänka på är att om man tar en tvist till allmän domstol blir handlingarna i regel offentliga. Det är kanske olämpligt om tvisten rör företagshemligheter. Skiljeförfarandet är mer flexibelt och kan drivas mycket fortare. Som huvudregel kan däremot inte en skiljedom överklagas, säger Karin Berggren.
Fördelarna med skiljeförfarande, snabbheten och sekretessen, bör vägas mot att kostnaderna kan bli höga. Skiljemän och sekreterare betalas av parterna medan en domstol inte tar betalt för tjänstemännens arbete.
– Det är svårt att ge generella råd om vad som är bäst, domstol eller skiljenämnd. Man måste göra en bedömning utifrån varje enskilt fall. Vid behov kan du ta hjälp av en kunnig jurist på området inför att du ska teckna avtal eller ta fram egna avtalsvillkor, säger Karin Berggren
5 tips om tvister
1. Det är lätt att tänka att det inte behövs ett skriftligt avtal eftersom man har en så god relation med motparten. Men det är av största vikt att du skyddar dina tillgångar, så lägg tid på att arbeta fram väl genomtänkta avtalsvillkor.
2. Var väldigt tydligt vad du avtalar om, så att du är noga med att du förstår motpartens förväntningar och motparten förstår dina förväntningar. Vad är det jag måste göra för att motparten ska bli nöjd? Även om ett avtal har ingåtts muntligt, så komplettera med ett skriftligt avtal som en bekräftelse på vad ni har bestämt.
3. En av de viktigaste frågorna är tvistlösningsklausulen i avtalet, där du anger vilket rättsligt förfarande som ska tillämpas. Regleras inget annat mellan parterna ska tvister avgöras i allmän domstol (tingsrätt, hovrätt och i sista hand Högsta domstolen). Parter kan istället avtala om att tvister ska avgöras genom skiljenämnd som vi gick in på här ovan. Båda förfarandena har sina för- och nackdelar, rådgör gärna med en jurist om vad som passar din verksamhet bäst.
4. Om du behöver råd om hur du ska lösa en tvist, kan du kontakta din redovisningskonsult, en revisor, en jurist eller din branschorganisation. Ska du anlita en jurist, tänk på att anlita någon som är insatt i området eller det tvisten gäller. Anlita inte grannen bara för att den personen råkar vara jurist.
5. Tänk på att om du behöver använda rättsskyddet i företagsförsäkringen, då börjar det gälla när motparten har bestridit kravet. Du behöver få ett klart och tydligt bestridande från motparten så snart som möjligt. Ibland drar motparten ut på det. De svarar inte, de ska undersöka och återkomma. Men här gäller det att vara aktiv och påminna så att det inte det plötsligt gått ett år.