Vi ställde frågan till Mats Lindgren, vd på Kairos Future, som under snart 30 år har hjälpt företag att förstå vart världen är på väg och hitta strategier för att förhålla sig till förändringar.
Pandemin – en black swan
– I en del av de scenarier vi har använt i vårt arbete med företag och organisationer har en pandemi funnits med som en black swan – alltså en händelse som förefaller komma från ingenstans. Problemet är nog att ingen riktigt tagit ett sådant scenario på allvar. Med facit i hand kan man konstatera att man nog borde ha gjort det på väldigt många håll.
– Därför skulle jag säga att en av de viktigaste lärdomarna man kan dra av den här erfarenheten är att man i framtiden bör ha färdiga och ganska detaljerade planer för hur man ska agera vid den här typen av kriser. Det gäller naturligtvis främst för statsapparaten och olika myndigheter, men även för företag, säger Mats Lindgren.
Påskyndat förändringar som var på gång
Att pandemin kommer att resultera i förändrade förutsättningar och beteenden tror Mats Lindgren är ofrånkomligt. Förändringar som i många fall kommer att vara bestående även när viruset upphört att vara ett akut hot. Framförallt ser han dock att pandemin fungerar som en katalysator för beteendeförändringar som redan varit på gång.
Mats Lindgren, Kairos Future
– En ganska tydlig effekt vi redan nu kan se är att sparsamhet har blivit en dygd. Under pandemin har vi lärt oss att uppskatta de små tingen. Att ta en promenad i en park eller prata med en vän har plötsligt blivit värt så mycket mer. Vi har också börjat inse att det går att vara kreativ och göra saker själva istället för att köpa färdigt.
– Man kan förstås invända att vi under senare år ofta använt konsumtion som ett sätt att uttrycka oss själva. Det är sant, och den utvecklingen kan knappast förknippas med sparsamhet. Å andra sidan har vi en ung generation som redan innan pandemin hade ett enormt fokus på sparsamhet och återbruk. Dagens 20-25-åringar har ett mycket starkare fokus på sparande än unga hade förr och jag tror pandemin snarast förstärkt detta.
Digitaliseringen tar jättekliv
Mats Lindgren pekar på digitaliseringen som ytterligare ett exempel på en utvecklingstrend som fått en ytterligare skjuts av pandemin.
– Innan pandemin höll vi redan på att digitalisera arbetslivet. Nu har den utvecklingen tagit ett jättekliv. När vi åter kan röra oss fritt kommer de flesta att återvända till sina arbetsplatser. Men i och med att vi på rekordtid radikalt ökat vår kompetens kring digitala kommunikationslösningar kommer fler att jobba hemifrån i större utsträckning. Och framförallt kommer massor av slentrianmöten av typen 50 mils tåg- eller flygresa för att delta i ett 30-minutersmöte att avskaffas helt. Och för internationella seminarier kommer nog webbinarier att bli den nya standardformen.
– På samma sätt har den digitala omställningen av handeln fått en rejäl knuff framåt. Även om vi visste det förut har vi nu på allvar lärt oss att allt faktiskt går att köpa på nätet. I ganska stor utsträckning kommer vi nog att fortsätta med det. Det betyder att all handel kommer att behöva snabba på sin digitala omställning för att anpassa sig till nya konsumentbeteenden.
Rea på värdefulla bolag
Fastighetsbranschen står också inför en utmaning när företag krymper kontorsytorna i takt med att fler jobbar hemifrån.
– Vi kommer att uppleva en ganska stor omstrukturering av gatubilden i våra städer när restauranger och andra företag som drabbats hårt i pandemin försvinner. I värsta fall kommer vi att få se en rejäl konkursvåg. Många startups kommer att få problem och många kommer att gå under. Samtidigt kommer värdefulla bolag med likviditetsproblem att kunna köpas upp billigt av aktörer som sitter på stora kassor, säger Mats Lindgren.
6 saker som kommer att förändras efter pandemin
- Sparsamhet blir en dygd
Dagens 20-25-åringar tycker redan att det är viktigt att spara, återvinna och undvika överkonsumtion. Den generation som nu går miste om sitt studentfirande kommer att präglas av den här krisen – precis som de som växte upp i skuggan av andra världskriget. Vi kommer att få en ny försiktig och krismedveten generation. - Allvaret kommer tillbaka
De ironiska 60- och 70-talisterna tar inte något på riktigt allvar. De skojar bort allt. Inget är på riktigt och inget är värt att dö för. Generation ordning som är födda efter 1985, liksom småsyskonen millennials, är deras raka motsats. Allt är på allvar och de fattar inte ironi. Det här är generationen som vill satsa sina pengar på företag som vill göra världen bättre. Coronakrisen kommer att förstärka den utvecklingen ytterligare. - Skifte från privat konsumtion till offentliga investeringar
När en ny generation konsumenter blir sparsammare kommer ekonomin i större utsträckning att drivas av statliga investeringar. Dels finns ett uppdämt behov av samhällsinvesteringar, dels kommer digitaliseringens verkliga genombrott att kräva jättesatsningar i 5G-nät och ökad överföringskapacitet till bostäder och arbetsplatser. Dessutom krävs en uppgradering av elnäten när allt ska elektrifieras. Låt oss också hoppas att man tar tillfället i akt att ställa om till hållbara gröna lösningar. Under 1950- och 60-talen investerade vi oss ur krisen efter andra världskriget. Då byggde vi infrastrukturen till ett fossildrivet samhälle. Den här gången behöver vi investera oss ut ur den strukturen. - Världen blir mer polariserad
Den internationella handeln har inte helt återhämtat sig efter kraschen 2008. Efter coronapandemin går världen in i ett än mer fragmentiserat och konfliktfyllt skede med motsättningar i flera olika dimensioner – USA mot Kina, demokratier mot mer totalitära stater och spänningar inom Europa. Hur Europas maktpolitiska position utvecklas är osäkert. En konsekvens blir att företag kommer att akta sig för att ha sina värdekedjor alltför utspridda i världen. Sourcingen kommer i allt större utsträckning att lokaliseras på närmare håll. - Distanseringen ökar
Självklart kommer vi att vilja fortsätta att träffas fysiskt. Men vi kommer att hålla mer distans, i alla fall under en rätt lång tid. Det sociala kramandet kommer att minska och fler möten än tidigare kommer att ske digitalt. Därmed kommer affärsresandet att minska. Efter corona kommer dock ett uppdämt behov av privat resande att behöva tillfredsställas. Samma sak gäller för kultur, nöjen och upplevelser. Aktörerna i de branscherna kommer dock att behöva hitta sätt för publiken att hålla större distans. För det kommer många kunder att kräva. - Medielandskapet förändras
När annonsintäkterna minskar i lågkonjunkturen riskerar pressdöden att accelerera. Hur många titlar som försvinner beror på hur mycket samhället är berett att satsa för att hålla mediehusen under armarna. Men medielandskapet kommer knappast att se likadant ut efter krisen som före.