Även om det runt 30 år sedan Susanne Pettersson lämnade den lilla uppväxtorten Tyringe i nordöstra Skåne, sitter den omisskännliga Göingedialekten i. Det var hennes satsning på tennis som blev biljetten ut i världen, närmare bestämt till USA där hon under fem år kombinerade tennisen med att studera idrottspsykologi, beteendevetenskap och personlig utveckling.
Tillbaka i Sverige arbetade Susanne på Tennisförbundet och Riksidrottsförbundet. Mental träning var ett relativt nytt påfund vid tiden. Märkligt nog gick det bättre för de elitidrottare som Susanne tog sig an, trots att de tränade mindre rent fysiskt. Mental träning var svaret.
Snart började näringslivet och offentlig verksamhet höra av sig. ”Vad gör ni inom idrotten, det vill vi gärna ta del av för att kunna skapa starkare team.” Susanne bestämde sig för att ta sig sprida sina kunskaper till en bredare publik. Nu har hon över 25 års erfarenhet av att föreläsa och utveckla människor, team och organisationer, både inom idrotten och i vanliga världen. Hon har även skrivit en rad böcker om ledarskap och personlig utveckling. Susanne jobbar med allt från nytillsatta ledningsgrupper och team med samarbetsproblem till omorganisationer, ishockeylag och ja, till och med skolklasser.
– Team kan bestå av underbara individer men ändå inte fungera. Saknas det en tydlig riktning eller tydliga ramar blir det problem. Alla tar då ut sin egen riktning istället för att arbeta mot gemensamma mål, säger hon.
Goda tillstånd
Det gäller att bestämma sig för vilken stämning man vill ha i teamet. Susanne tycker det är viktigt att identifiera vilka tillstånd man jobbar bäst i.
– Vi tänker inte alltid på att vi är varandras arbetsmiljö. Har vi en bra attityd ihop så smittar den av sig. Du får så klart ha en dålig dag men du får inte paja för dina lagkamrater. Håller teamet den mentala inställningen på en hög nivå så klarar man dåliga dagar enklare.
Chefer har en viktig roll här både med att sätta tydliga mål och ramar, men också att jobba med gruppdynamiken. Det är lätt att fokusera för mycket på själva arbetsuppgifterna, och inte på att skapa ett fungerande team. Susanne menar att om inte chefen jobbar med detta, vem ska annars göra det. Alternativet blir att de informella ledarna tar kommandot och undergrupper uppstår.
– Inom arbetslivet kan roller och ansvar ofta vara mer flytande än vad jag ser inom idrotten. Det bäddar för konflikter och vi börjar störa oss på varandra. Ramarna måste tydliggöras kontinuerligt, det kommer nya chefer, nya medarbetare, omorganisationer och så vidare. När saker är otydliga måste både ledare och medarbetare ta tag i det.
Bristande uppföljning
Det första Susanne gör när det råder ett dåligt arbetsklimat i en grupp är att låta alla få uttrycka det.
– Det ska vara så glatt jämt, jag tycker det är viktigt att man faktiskt får lov att tycka att det är skit och att det inte fungerar. När människor beskriver dåliga tillstånd och stämningar är det ett uttryck för att man vill att det ska bli bättre. Att fånga upp känslorna är grunden för att göra det bättre. Därefter behöver man jobba med de processer man har inom företaget.
Ett misstag som många ledare gör är att de brister i att följa upp och återkoppla på de mjuka värdena. Det blir ingen rolig arbetsplats då tycker Susanne.
– Man kör en kickoff, sätter alla processer, alla är på. Men det är ju tillbaka på arbetsplatsen som det verkliga arbetet börjar. Och det är då som de stora planerna lätt faller. Vi gör som vi alltid har gjort eller vill istället. Det är jätteviktigt att chefer följer upp ramarna, strukturerna och processerna. Minst var tredje vecka ska du följa upp: har vi bra stämning, följer vi riktningen, bidrar vi till varandra.
Om man själv vill bidra till ett positivt arbetsklimat, hur ska man tänka då?
– Ibland tycker jag att för många skyller på arbetsgivaren, så innan du gör det, se till att du har koll på dig själv. Hur vill du forma ditt liv, vad är viktigt för dig? Ta hand om dig själv så att du mår bra inombords. Det är mycket lättare att må bra tillsammans med andra då.
– Sen handlar det om att ta ansvar för både laget och jaget. Att tänka igenom om du är bra för laget, för dina lagkamrater? Vad kan du göra bättre eller annorlunda? Det finns ingen quick fix, men har du valt att vara där, då behöver du tänka på hur du kan bidra och vad laget kan bidra till dig med. Vi har alla ett stort egenansvar, säger Susanne.
5 tips som leder till välfungerande team
- Börja med att sätta en tydlig riktning. Vad ska vi i teamet uppnå, vilka är våra målbilder.
- Utifrån riktningen, forma en struktur med rollfördelning och vilket ansvar teamet och medlemmarna ska ta, hur fattar vi beslut, vilka möten behöver vi ha för att uppnå det vi vill.
- Sträva efter goda tillstånd. Målet är ett tillåtande arbetsklimat där alla är rädda om varandras energi.
- Ta eget ansvar. Du håller själv i stafettpinnen i ditt liv. Du har många fler möjligheter än du kanske tror.
- Gör regelbundna uppföljningar, minst var tredje vecka, och våga ge varandra återkoppling. Har vi bra stämning, följer vi riktningen, bidrar vi till varandra?