Henrik beskriver sig själv som livslång entreprenör. Han har startat och drivit en rad framgångsrika företag, däribland matutkörningstjänsten Hungrig som när den 2019 köptes upp och fusionerades med Foodora hade ett 60-tal anställda. Ett annat är mjukvaruföretaget Divine Robot, som sysslar med VR-simulering och spelutveckling på uppdrag av bland annat militär, polis och företag som Sony Mobile. Men han driver också en framgångsrik Youtubekanal med över en halv miljon visningar per månad och är en ofta anlitad föreläsare med fokus på ämnen som entreprenörskap och kommunikation. Fast just föreläsningarna satte förstås coronan effektivt stopp för.
– Ja, jag har verkligen börjat sakna att komma ut och träffa människor på riktigt på det sättet. Och det är vi naturligtvis många som gör. Den här perioden har varit en prövning för många företagare och företag. Och sorgligt nog har många fått se sina livsverk gå upp i rök, säger Henrik Jönsson.
Möjligheter väntar runt hörnet
Men mitt i allt det mörka menar Henrik Jönsson att tillvaron post-corona ska ses som en värld full av möjligheter för entreprenörer. Det gäller bara att kunna anpassa sig till den nya spelplan den kommer att föra med sig.
– Jag vill absolut inte förminska all den sorg och allt elände det här har ställt till med för så många företag. Det här kommer att vara tufft för oss alla ännu en tid. Samtidigt är jag övertygad om att något väldigt positivt kommer att komma ut av det här. Företag som har förstått att bidra till att lösa de problem och utmaningar pandemin har ställt oss inför har redan gjort succé. Hur många svenskar kände till exempel till Zoom för något år sedan. Idag är det ett globalt varumärke.
En ekonomisk skogsbrand
Och spelplanen efter corona – hur tänker sig Henrik Jönsson den? Jo, han går så långt som att jämföra med situationen efter världskrigen. När vaccinen börjar ge effekt på breda befolkningsgrupper förutspår han ett liknande entreprenöriellt och ekonomiskt uppsving.
– Det vi går igenom nu är ju i något avseende en ekonomisk motsvarighet till en skogsbrand. När den rasar som värst ödelägger den mycket i sin väg och ställer till med stora skador. Samtidigt sätter den igång en process som förnyar ekosystemet och skapar ny fertil jord. Efter att flammorna har lagt sig finns det alla förutsättningar för ett nytt frodigt företagslandskap.
Förändrade kundbeteenden
– Efter en lång tid av osäkerhet, restriktioner och isolering tippar jag på att efterfrågan på kul, spännande och intressanta upplevelser kommer att slå i taket. Då gäller det att det finns företag på plats för att tillfredsställa behovet. Och företagen i den digitala sektorn skär redan guld med täljkniv. Pandemin har drivit på en accelererande förändring av kundbeteenden vilket gör att det finns utrymme för ytterligare expansion och nyetableringar.
Vad skulle du ge för råd till den som på allvar vill vara med när det vänder?
– Det allra viktigaste vid alla typer av konjunktursvackor skulle jag säga är att våga anpassa verksamheten efter förutsättningarna. Stäng ned allt som inte är ”core”. Eller, om det inte räcker, stäng businessen helt. Det avgörande är att rädda så mycket kapital att du kan vara med när vändningen kommer. Förr eller senare kommer folk att dansa på borden igen, och som Groucho Marx sa: 80 percent of success is showing up to the party.
3 tips för företagare i dåliga tider
- Bränn inte kapitalet i onödan.
Låt din verksamhet gå i ide om du förlorar pengar. När marknaden vänder, och det gör den, gäller det att inte ha bränt allt kapital. Har du en verksamhet som blöder långsiktigt, rädda kapitalet hellre än att dränera dina resurser på att hålla liv i en olönsam verksamhet i respirator. Då kan du kan starta på nytt, eller starta något helt annat, när efterfrågan är tillbaka. - Var lyhörd för kunden.
Pandemin har inneburit att digitaliseringen har fullkomligt exploderat. Kunderna har lärt sig nya beteenden rekordsnabbt. Det finns potential i det mesta som är digitalt och tillgodoser nya kundbeteenden. Gör saker på nya sätt vare sig det handlar om tjänster som gör det enklare att beställa och distribuera, eller om digitala möten och utbildningar. Glöm inte att folk kommer att vilja träffas och uppleva saker när de väl får. Men kanske på ett säkrare sätt. - Tänk på timingen
Överväg noga när det är dags att skruva på kranen igen. Var observant på kundbeteenden och signaler från marknaden. Timing är a och o vare sig det handlar om en nystart eller om uppväxling av en befintlig verksamhet.